Nordens första sociala matbutik öppnar i Rågsved runt årsskiftet. Foto: SVT

Här kommer ekonomiskt utsatta få handla billigare

Publicerad

Snart öppnar Stockholms stadsmission Nordens första så kallade sociala matbutik. Där kommer människor som har försörjningsstöd kunna handla mat till kraftigt rabatterade priser.

I dag är den gamla livsmedelsbutiken i Rågsved i stort sett tom. Några kartonger med rispaket, ketchup, kex och andra torrvaror står på ett par vagnar. Tomma kyl- och frysboxar står utplacerade i lokalen, och hyllorna gapar än så länge tomma. Men den åttonde december öppnar stadsmissionen en ny typ av matbutik här.

– Här ska bli Nordens första social supermarket, det vill säga en butik som är till för att ta emot överskottsmat som vi sedan kommer att sälja billigare till personer som lever i ekonomisk utsatthet. Samtidigt kommer vi erbjuda arbetsträning för personer som står utanför arbetsmarknaden, säger Johanna Nordenskjöld, verksamhetschef på Stockholms stadsmission, när hon visar runt i lokalen.

Minst 70 procents rabatt

För att få handla billigare måste man ansöka om att få bli medlem, och det kan man göra via Stadsmissionens olika sociala verksamheter eller genom deras samarbetspartners.

– Då kommer du dit och så tar du med dig ett papper på att du lever på till exempel försörjningsstöd, och då kommer du få ett medlemskort som gör att du kommer få handla här i butiken. Det finns 17.000 hushåll i Stockholm som har försörjningsstöd, sedan tillkommer det människor med andra stödåtgärder som vi också kommer vända oss till. Så det är en ganska stor målgrupp, säger Johanna Nordenskjöld.

Medlemmar betalar som mest 30 procent av ordinarie pris, alltså en rabatt på minst 70 procent.

Matöverskott från andra butiker

Maten kommer vara helt vanlig mat men sådan som av någon anledning inte går att sälja i vanliga butiker.

– Det kan vara varor med kort datum, att det närmar sig bäst före-datumet, eller det kan vara en banan med bruna fläckar. Det är funktionellt livsmedelsöverskott som vi får från producenter, leverantörer och butiker, säger Johanna Nordenskjöld.

”Det är en jättebra idé”

Sociala matbutiker finns redan i flera europeiska länder, och ibland hörs argumentet emot dem att de skulle vara stigmatiserande, att de pekar ut personerna som handlar där som fattiga. Ett sätt att motverka detta är att låta vem som helst handla i butiken i Rågsved. Men det är bara medlemmar som uppfyller kriterierna som får handla med rabatt.

De vi pratar med i Rågsved är positiva till idén.

– Det är en bra idé, en jättebra idé. Det är så mycket mat som slängs i butikerna fast den inte är dålig, säger Bjarke Kristensen.

– Jag tycker det är en bra grej att göra. Det hade kunnat vara ännu bättre om butiken låg mer centralt. De flesta med försörjningsstöd bor i ytterkanterna av Stockholm, och bor man på norra sidan av stan kan resan hit göra att det blir dyrare att åka hit och handla än att handla i en vanlig matbutik där man bor, säger Anneli Green.

Arbetsträning i butiken

Under första året kommer även 20 personer som i dag står utanför arbetsmarknaden få arbetsträning i butiken.

– Det kan vara personer som är nyanlända till Sverige, som behöver praktisera och lära sig svenska, eller det kan vara personer som stått utanför arbetsmarknaden länge, som behöver påfyllnade med kompetensutveckling men också kanske behöver stärka sin person för att känna sig tryggare, känna sig mer beredd att gå ut och söka jobb, säger Johanna Nordenskjöld.

– Det är ett bra initiativ att ge folk arbetsträning. Frågan är om det bara är arbetsträning som gäller och när man har gjort den någon månad så blir man av med den igen? Det är bra att man får arbetsträna men jag ser hellre att man får praktisera och att det sedan finns möjlighet att faktiskt få jobbet. Det är ju det folk oftast behöver, att faktiskt få ett jobb, säger Anneli Green.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer