Hård kritik mot hemtjänst i Solna

Uppdaterad
Publicerad

Hemtjänsten i Solna får svidande kritik i en färsk utredning. Tre av fyra pensionärer är missnöjda med hur hemtjänsten utförs.

För att spara pengar och effektivisera hemtjänsten införde Solna stad för två år sedan en elektronisk checklista som aktiveras med hjälp av en penna.

På så sätt kan hemtjänstens insatser kontrolleras.

Pengar före pensionärer

Nu visar en oberoende utredning, gjord av Stiftelsen Äldrecentrum, att fokus kom att hamna på den ekonomiska ersättningen i stället för de äldres vård och omsorg.

Många pensionärer upplever att personalen är mer stressad.

-Det beror på pennan, de har ju tiden inräknad i allting. Förut kunde de sitta en stund, det gör de inte längre, säger Anna-Carin Ytter som får hemtjänst i Solna.

Barnsjukdomar

Men på kommunen hänvisar man till problemen som barnsjukdomar. Kritiken om att pengar går före de äldres behov tycker Lena Appelgren (kd), ordförande i omvårdnadsnämnden, är orättvis.

-I Solna stad har vi fokuserat på de äldres behov, och vi har varit generösa, säger hon.

Nu går oppositionen ut med hård kritik och säger att det är en skandal när tiden är så snålt tilltagen.

”Det har blivit fel”

För två år sedan var de med om att införa de elektroniska pennorna men är kritiska mot hur systemet används idag.

-Det var rätt att införa systemet om det hade använts som registrering på att de gamla som har hemtjänst verkligen får besök. Men när man ska sitta och bokföra varenda duschning, varenda matning, varenda påklädning, då har det blivit fel, säger Stig Malm (s) som är 2:e vice ordförande i omvårdnadsnämnden.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.