När Daniel Diaz fick se filmen som ett förbipasserande vittne tog, bestämde han sig för att polisanmäla ordningsvakterna.
– Nu finns det en filmsnutt som visar hur det faktiskt kan gå till. Hur situationer som inte existerar blir någonting på grund av de som ska vakta och ta hand om passagerarna, säger Daniel Diaz.
Jobbar vidare som vanligt
SL vill inte kommentera händelsen närmare eftersom den nu utreds av polisen, men säger att en intern utredning kring vakternas agerande har startats. Vakterna jobbar i dag vidare som vanligt.
– Vi har gjort den bedömningen. Vi följer polisens utredning för att se om den säger någonting annat, men just nu jobbar de vidare, säger Niclas Manestam, förvaltningsledare för trygghet på Region Stockholms trafikförvaltning.
Varken polisen eller SL har kunnat ge SVT några siffror på hur ofta ordningsvakter i kollektivtrafiken polisanmäls. Men de senaste fyra åren har SL startat 31 egna utredningar för att avgöra om ordningsvakter gjort fel vid sina ingripanden. Under den tiden har 13 ordningsvakter fått lämna sina tjänster eller omplacerats internt.
Gör ni från SL:s sida någonting för att motverka att vakterna använder mer våld än vad som krävs?
– Framför allt är det uppföljning av våra avtal kopplade till CSG och Nokas som är våra leverantörer, att vi säkerställer att man har rätt arbetssätt och minimerar risken att man gör fel. Vi har också en egen utbildning i våra avtal kopplad till våra leverantörer, där vi har krav på vad de ska genomgå för att jobba i vår anläggning, säger Niclas Manestam.
Klagomålen på ordningsvakter ökar
Den senaste tiden har SL fått in allt fler synpunkter på ordningsvakterna. År 2016 inkom 340 synpunkter, förra året var siffran 473.
– Man får inte glömma att vi hanterar 120 000 ingripanden varje år. Det innebär inte att jag nonchalerar de här synpunkterna, klagomålen och utredningarna, men det är viktigt att titta på det stora perspektivet, vad vi gör varje dag, säger Niclas Manestam.
Ett ingripande kan vara allt från att ordningsvakten ger någon typ av service till ett gripande. Till exempel gjorde ordningsvakterna i tunnelbanan 26 gripanden i mars 2018.
Ordningsvakternas vanligaste ingripanden
- Service, 40 procent av alla ärenden.
- Tillsägelse, cirka 25 procent.
- Avvisning, avlägsnande eller omhändertagande enligt polislagen §13, cirka 26 procent.
- Omhändertagande av berusad, 2,5 procent.
- Gripande, 0,3 procent.
Källa: Region Stockholm