Beslut om väg- och spårsatsningar flyttas från statlig till regional nivå vid årsskiftet Foto: Emilia Öije/Fredrik Sandberg/TT

De tar makten över länets utveckling

Uppdaterad
Publicerad

Besluten om vilka väg- och spårsatsningar som ska göras i Stockholms län flyttas från statlig till regional nivå vid årsskiftet, när landstinget omvandlas till Region Stockholm.

Region Stockholm kommer att ta över ansvaret för 10 miljarder kronor från staten – pengar som ska användas till investeringar i länets vägar, spår och cykelbanor.

Dessutom kommer Region Stockholm att ta över planeringsansvaret för länets bostadsbyggande.

– Vi har ju redan hand om kollektivtrafiken. Nu kommer vi att kunna samplanera bostadsbyggandet med kollektivtrafikens utbyggnad, vilket förhoppningsvis ger ett bättre resultat för invånarna, säger Irene Svenonius (M) som är finanslandstingsråd.

Sveriges näst största politiska församling

104 miljarder kronor – så stor är Region Stockholms budget för nästa år och det innebär att det penningmässigt sett är Sveriges näst största politiska församling efter riksdagen.

– Jag och mina politikerkollegor ser det som att vi blir länets borgmästare som ska föra stockholmsregionens talan gentemot staten och övriga landet, säger Irene Svenonius.

Några av den blågröna majoritetens politiska mål efter regionbildningen:

• Minska trängseln och öka framkomligheten på vägarna för trafikanter och kollektivtrafik

• Bygga fler bostäder och minska segregationen

• Analysera vilken arbetskraft regionen behöver för att fortsätta växa

• Koppla ihop klimatomställning med framtidsplanering

• Öka medvetenheten om stockholmsregionens behov i regering, riksdag och i EU

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.