Charlotte Perrelli och Carola poserar i ett skyltfönster på NK / Eurovision flaggor och banderoller utanför Ericsson Globe arena vid fredagens repetition under Eurovision Song Contest i Stockholm. Foto: TT

Hopp att ESC ger lyft på lång sikt

Uppdaterad
Publicerad

Invasionen av schlagerfans i Stockholm väntas skapa ett uppsving för hotell, restauranger och butiker. Men de stora vinsterna av Eurovision Song Contest (ESC) tros komma på sikt. Tanken är att evenemanget är god Sverigereklam och lockar turister.

Eva Östling, vd för besöknäringens branschorganisation Visita, är övertygad om att musikfesten medför en tillfällig ekonomisk uppgång för huvudstadens näringsliv.

– Så är det med alla evenemang. Idrottsevenemang, kungliga bröllop, dop och 70-årsdagar påverkar just för stunden. Men det som är så viktigt är att personer, som kanske aldrig har varit här, kommer hit och får upp ögonen för Sverige, säger hon.

Eurovision song contest i Stockholm

Tar med sig fler

Östling ser stora möjligheter med att besökarna återvänder, i sällskap med fler, och även börja titta på andra delar av Sverige.

– När man drar till sig den här typen av evenemang är det extremt viktigt att också marknadsföra resten av Sverige; vår rena natur, våra fantastiska matvaror och kockar, säger hon.

Anneli Ahlblom, chef för Clarion Hotel Sign i centrala Stockholm, är säker på att ESC är bra för affärerna.

– Vi har fullt den här helgen, och en väldigt stor del av de som kommer att bo är Eurovisionbesökare. I och med att det är stor efterfrågan kan man ju ta lite högre priser. Så det är klart att det påverkar oss positivt, säger hon.

Mer än Malmö

Hur mycket de tusentals besökarna lägger ner tillsammans är svårt att göra träffsäkra prognoser om. Men Jesper Ackinger, projektchef för ESC i Stockholms stad, hoppas på mer än de 160 miljoner kronor som det handlade om när Malmö var ESC-värd 2013.

Kommunen har plöjt ner 100 miljoner kronor i evenemanget, och i likhet med många andra räknar Ackinger med positiva effekter på lång sikt. Martin Karlsson, seniorkonsult på HUI research, som under lång tid mätt de ekonomiska effekterna av Eurovision och andra stora evenemang, tror att det är en riktig bedömning.

– Det skapar stort intresse, uppmärksamhet och en bra och positiv bild av Sverige. Många tillresande är ju också svenskar, och de känner stolthet över att ett sådant här pass stort evenemang arrangeras på hemmaplan. Så det är både extern och intern marknadsföring, säger han.

Fakta: Tusentals besökare och 200 miljoner tv-tittare

Cirka 15.000 personer är ackrediterade för att arbeta med arrangemangen kring Eurovision Song Contest i Stockholm.

Kring 1.500 journalister rapporterar på plats, liksom 500 bloggare.

Under evenemanget avverkas nio föreställningar i Globen, och till var och en säljs mellan 10 000 och 11 000 biljetter. Ur tävlingssynpunkt är de båda semifinalerna och finalen den 14 maj viktigast.

Cirka 200 miljoner tv-tittare världen över väntas följa finalen.

Stockholms stad anordnar en rad evenemang under festivalveckan. Den 6 maj öppnar bland annat Eurovision Village i Kungsträdgården med gratiskonserter och annat fram till den 14:e.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Eurovision song contest i Stockholm

Mer i ämnet