Daniel Helldén (MP) presenterar cyklarna som förväntades inta Stockholms gator vid årsskiftet. Foto: SVT/Tove Tikkanen Jönn

Hyrcyklar i Stockholms stad stoppas – igen

Uppdaterad
Publicerad

Den snåriga och långa processen för att få nya hyrcyklar i Stockholms stad har varit en karusell av överklaganden från företagens sida i flera år. Och nu stoppade en ny dom alltihop igen, så det blir inga kommunala hyrcyklar i år heller.

– Jag är den förste att beklaga att lånecykelsystemet inte är på plats ännu, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd.

Det började redan 2017, då annonserade staden entusiastiskt att de dåvarande hyrcyklarna i stadens regi skulle bytas ut till elcyklar. Upphandlingar drogs igång.

Det svenska företaget Voi, kända för sina sparkcyklar runtom i staden, vann upphandlingen. Trafikborgarrådet Daniel Hellden (MP) visade stolt upp lådcyklarna som skulle ingå i utbudet.

Språkmiss och giltighetstid

Men beslutet överklagades av spanska Marfina, och Voi blev av med kontraktet, bland annat för att delar av det varit på norska och engelska. Stockholms stad gav då Marfina kontraktet eftersom det bara var deras anbud som återstod.

Men det överklagade Voi och nu har Voi i sin tur fått rätt av förvaltningsrätten. Rätten underkände Marfinas anbud eftersom giltighetstiden i deras ansökan gått ut.

Förvaltningsrätten skriver att upphandlingen nu måste göras om men det beslutet kan också överklagas, både av staden och de olika företagen. Och det kan ta många månader att få prövningstillstånd, alltså att få veta om domstolen tänker ta upp överklagande. Under tiden staden blir Stockholms stad utan kommunala cyklar för andra sommaren i rad.

”Olyckligt”

– Jag är den förste att beklaga att lånecykelsystemet inte är på plats ännu. De företag som är inblandade i upphandlingen har valt att överklaga i varje led samtidigt som domstolarna tagit lång tid på sig både att komma med sina beslut och med att meddela prövningstillstånd. Det är olyckligt. De som drabbas är stockholmarna, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd.

Miljöpartiet skriver i ett mejl till SVT att det har tagit 3-8 månader för domstolarna i varje skede att antingen meddela prövningstillstånd eller fatta ett beslut i frågorna. Det är en faktor som påverkat förseningen. Stockholm stad har själva avstått i flera skeden att överklaga.

Oppositionsborgarrådet Jan Valeskog (S) som själv satt i majoriteten fram till oktober 2018 och själv var med och tog besluten om den första upphandlingen tycker att det är ett misslyckande.

– Upphandlingarna av lånecyklar som nu har misslyckats två år i rad har försvårats av politisk klåfingrighet och dessutom varit omöjliga att få igenom i domstol, skriver Jan Valeskog i en kommentar till SVT.

”Skamligt”

Avtalet inkluderar även att företaget som får kontraktet också får intäkter från reklamtavlor som finns på stadens gator, något som Jan Valeskog är emot.

– Stockholms stad måste sluta att villkora lånecyklar med att dessa måste reklamfinansieras. Vi måste i likhet med andra kommuner upphandla både vanliga cyklar och elcyklar utan villkorad reklam för att kunna klara en domstolsprövning. Det är skamligt att Sveriges huvudstad med sin starka miljöprofil inte kan erbjuda lånecyklar till invånare och turister under flera år.

I klippet nedan från maj 2019 ser du en entusiastisk Daniel Helldén presentera de nya hyrcyklarna. Hyrcyklarna som nu för andra gången stoppas.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.