Foto: TT

Över 2000 har sökt ersättning från SL efter snökaos

Uppdaterad
Publicerad

Över 2.000 har sökt ersättning från SL för snökaosets tre första dagar, och det fler lär det bli. Snövallar och parkerade bilar hindrar bussarna fortfarande från att komma fram på Reimersholme, en vecka efter snöfallet. – Det är ett eländes elände att ta sig fram just nu, säger Astrid Nilsson, 80 år.

Det var många som inte kom dit de skulle under onsdagen när Stockholm drabbades av rekordsnö. Bussar var inställda och vägar blockerade, men en vecka senare går det fortfarande inga bussar till Reimersholme, väster om Södermalm. Något som drabbar de boende på ön hårt.

– Det är ett eländes elände att ta sig fram just nu, det är vattensamlingar, alldeles moddigt och besvärligt att ta sig fram, men på gatorna är det snöröjt och inte så svårt för en buss att köra på, säger Astrid Nilsson, 80 år som bor på ön.

Snörekord i Stockholm

Orsaken till att bussarna inte går ut på Reimersholme är att det just nu är för trångt.

– Bussarna kommer inte fram, det är så mycket snövallar och bilarna står så långt ut att bussar inte kan mötas, säger Martina Wiklund, presskommunikatör på SL.

Dröjer minst en dag till

De boende på ön får vänta minst en dag till innan bussarna går igen.

– Vi hoppas de ska börja röja på onsdag eller torsdag, och att det blir klart så fort som möjligt. Annars får vi börja se på en annan lösning, men vad det skulle kunna vara är oklart, säger Martina Wiklund.

Astrid Nilsson på Reimersholme löser det hela genom att taxi med pengar som hon sedan tänker kräva SL på.

– Jag insåg snabbt att man kunde ta taxi in till Hornstull, där alla bussar stannar och vänder, därför har jag inte suttit fast här som andra. Men folk har kämpat sig in till Hornstull och kanske inte insett att det går att ringa taxi eller att de inte vågar ta taxi, säger Astrid Nilsson.

Över 2.000 vill ha ersättning från SL

Och Astrid Nilsson är inte ensam om att kräva ersättning av SL. Bara för snökaosets tre första dagar har 2.300 resenärer begärt förseningsersättning. En normal dag får SL in 71 krav på ersättning vilket betyder att det här är 10 gånger så många som normalt.

Hur mycket det här kommer att kosta SL är ännu oklart.

– Jag törs inte uttala mig om det, folk har två månader på sig att komma in med de här kvittona också, så det är för tidigt att uttala sig om det, Martina Wiklund, presskommunikatör på SL.

SL:s förseningsersättning

SL:s förseningsersättning kallades tidigare resegaranti. Den innebär att den som är försenad i kollektivtrafiken med mer än 20 minuter kan få ersättning för resor med alternativa färdmedel, dvs taxi eller egen bil, på upp till 1.100 kronor.

Man har två månader på sig att begära ersättning.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Snörekord i Stockholm

Mer i ämnet