– Vår bedömning är det Stockholms stad som äger piren då dåvarande dotterbolaget ”Stockholm Energi” köpte loss hela energianläggningen på 90-talet, säger Paul Lindquist (M) fastighets- och investeringslandstingsråd.
Och det är just i köpavtalet från 90-talet mellan landstinget och Stockholms stad som spökar.
– Det finns en ganska brokig ägarhistorik kring den här piren och det försöker vi lösa nu, säger Stefan Hansson (S) biträdande finansborgarråd.
Ockupationerna orsakar problem
Under en längre tid har det pågått överläggningar om vem det är som har ansvar för platsen.
– Egentligen är det inte ett problem om det inte blivit olagliga ockupationer, säger Paul Lindquist.
Enligt landstinget står det i avtalet att Stockholms stad köpte en anläggning med tillbehör och alla delar. Paul Lindquist poängterar också att Stockholms stad har tagit ut hamnavgift när landstinget använt piren för att ta emot olja.
Landstinget har inte heller något servitut på platsen.
– Det är också helt oomtvistat att Stockholms stad äger allt vattenområde, säger Paul Lindquist.
Problemet har pågått under många år
Enligt Stefan Hansson har problemet med båtarna pågått under många år och att det inte har åtgärdats beror på avtalet, menar han.
– Det hänger ihop med oklarheterna i ägarförhållandet och det har tagit sin lilla tid, säger Stefan Hansson (S).
Men inget kommer att hända innan ägarförhållandena är utredda.
– Det går inte att riva en pir som inte är ens egen, det är egenmäktigt förfarande. Jag hoppas vi löser det väldigt snart, säger Paul Lindquist (M).