Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
I klippet vädrar Mikael Westerlund sin kritik mot regionens bokningskapacitet. Hör också Maria Ahlmark, objektägare för appen Alltid öppet i Region Stockholm. Foto: Tommy Bergman/SVT

IT-chef kritisk mot appstrulet: Anmärkningsvärt i en pandemi

Uppdaterad
Publicerad

När beskedet kom att Region Stockholm har inlett den fjärde vaccinationsfasen försökte tiotusentals personer boka tid samtidigt i appen Alltid öppet. Men det trycket klarade regionens system inte av. Mikael Westerlund, teknisk chef på dataleverantören Globalconnect, menar att regionen måste vara bättre förberedd inför sådana här tillfällen.

– Det är anmärkningsvärt att vi i en brinnande pandemi möts av de här flaskhalsarna.

Bokningen gick väldigt trögt och eftersläpningen gjorde att den som ville vaccinera sig kunde bli tvungen att göra många försök innan bokningen gick genom.

Maria Ahlmark, objektägare för Alltid öppet, säger att säker hantering av känsliga uppgifter kräver sin kapacitet och att servermiljön nu har byggts ut ytterligare.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer