I knappt en timme stod ambulansbussen parkerad i ett bostadsområde i Farsta. Klara Karlsson och hennes kollega var på larm hos en patient med bröstsmärtor.
– Vi gör en hel del kontroller när vi är hos patienter. Vi kontaktar sjukhuset för att göra rätt bedömning, ibland tar det fem minuter, men det är inte helt ovanligt att det tar längre tid, berättar hon för SVT Nyheter Stockholm.
Under tiden som de hjälpte patienten sattes en p-bot på ambulansen. Summan: 750 kronor för ”ej betald p-biljett”.
Trodde något lurades
– Vår spontana tanke var att någon satt en p-bot på ambulansen för att luras. Att det inte var vår. Men när kollegan hoppade ur bilen och kollade så var det vårt registeringsnummer. Vi blev så chockade. Vi har hört om att poliser och ambulanser har fått p-böter, men trodde inte att det var sant.
Hon fortsätter:
– Vi läser sällan vad vägskyltarna säger när vi ska parkera, vi försöker bara att inte stå i vägen. Ibland måste vi in på små gator, men i största mån försöker vi att hitta bra platser men inte för långt bort, säger Klara Karlsson.
Vad händer nu?
– Än så länge har jag inte fått information om att den ska rivas. Den ligger kvar i fickan. Men jag ska rama in p-boten som ett minne.
Q-park: ”Det är djupt olyckligt”
Q-Park beklagar att ambulansen fått en parkeringsbot.
– Det är djupt olyckligt, säger företagets vd Peder Ståhlberg.
Samtidigt försvarar han parkeringsvakten.
– Det är en erfaren parkeringsvakt som skrev ut boten. Problemet var att ambulansen stod på en vanlig avgiftsbelagd parkering och står man på en sådan så ska man betala avgift. Det var omöjligt för vakten att veta att ambulanspersonalen var på en utryckning, säger Peder Ståhlberg.
– Hade ambulansen till exempel istället parkerat nära porten till huset där ambulanspersonalen var så hade vi förstått att de var på en akut utryckning för att hjälpa en patient. När Klara postade på Facebook förstod vi att de varit på en utryckning och då skrev vi av boten direkt, säger Peder Ståhlberg.