Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Det är under all kritik”, säger Pierre Gewerth som är en av dem som befann sig på Arlanda under morgonen. Foto: SVT/TT

Kökaos på Arlanda efter tekniskt problem vid säkerhetskontrollen

Uppdaterad
Publicerad

Det rådde kaos på Arlanda under torsdagsmorgonen, efter att ett tekniskt problem orsakade att den nya säkerhetskontrollen i terminal 5 fick stänga. Säkerhetskontrollen är nu åter öppen – men enligt vittnen som SVT pratat med har det varit väldigt långa köer.

Det var runt 06-tiden som den stora och nya säkerhetskontroll i Terminal 5 på Arlanda stängdes. Detta på grund av ett tekniskt problem. Under tiden uppmanade Swedavia, som äger flygplatsen, resenärer att följa personalens instruktioner på plats för att gå genom den andra, tillfälligt öppna, säkerhetskontrollen.

En av resenärerna var Pierre Gewerth. När SVT nådde honom sade han att informationen var mycket bristfällig och beskrev köerna vid säkerhetskontrollen som en ”flaskhals”.

– Jag har inte fått någon information från Arlanda, via skyltar eller på Arlandas hemsida, säger han till SVT.

Ny säkerhetskontroll stängd och försenade flyg

När han kom till flygplatsen var Arlandas nya säkerhetskontroll helt stängd och han fick springa mellan terminalerna för att försöka hinna med sitt flyg. Pierre hade tur och var en av de första på plats, men väl innanför spärrarna var även flygen försenade.

– Jag antar att de måste vänta in alla resenärer, så det här lär nog fortsätta ett tag.

Terminal 5 åter öppen

Sedan klockan 10.30 ska den stora säkerhetskontrollen på Terminal 5 åter vara öppen, skriver Swedavia på sin hemsida, och resenärer har successivt flyttats dit. De andra säkerhetskontrollerna kommer att fortsätta vara öppna ett tag till.

– Det har uppstått enstaka förseningar, inte så många som man hade kunnat tro och de ska max ha varit på ungefär 30 minuter. Det tekniska problem som orsakade händelsen ska vi nu såklart utreda, säger Peter Wärring, pressansvarig på Swedavia.

Vad säger ni till de som tycker att kommunikationen har varit bristfällig?

– Utifrån vad vi själva vet och vad vi kan ge har vi gjort så gott vi kunnat. Vi har meddelat på flera kanaler såsom sociala medier, vår hemsida, i vår app samt med personal på plats.

– Men det är en stor säkerhetskontroll som legat nere och som har betytt att förflyttningen av resenärer blivit omfattande. Trycket är dessutom alltid som störst på morgonen, fortsätter Peter Wärring.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.