Det är den här typen av larmpanel på Nya Karolinska sjukhuset som inte fungerat tillfredsställande. Foto: SVTVisa alla (2)
Visa alla (2)

Larmet felade två gånger – då dog patienten

Uppdaterad
Publicerad

Nu framkommer fler uppgifter om dödsfallet på Nya Karolinska sjukhuset i december. När patienten med hjärtinfarkt svimmade försökte personalen desperat larma narkosläkare, men larmet fungerade inte och hjälpen dröjde, det framgår av sjukhusets lex Maria-anmälan.

Det var i mitten av december som en patient förflyttades till Nya Karolinska sjukhuset från Visby lasarett med konstaterad hjärtinfarkt. Patienten som även led av diabetes och njursvikt hade redan visat tecken på stor hjärtmuskelskada.

Efter att ha behandlat patienten med en så kallad ballongsprängning larmades vårdpersonal om att pulsen försvagats. Kort därefter drabbades patienten av en rad hjärtstillestånd och personalen på plats försökte då larma narkosläkare.

Hjälpen försenades

Men larmpanelen fungerade inte och innan personalen hann larma via telefon återfick patienten medvetandet och behandlingen fortsatte. Men när patienten på nytt förlorade medvetandet försökte man återigen larma via larmpanelen. Inte heller nu fungerade det utan man anropade istället narkosläkare via telefon.

När narkosläkare anlände intuberades patienten och man försökte koppla in en temporär pacemaker. Under arbetet konstaterades dock att patienten avlidit.

Inte första gången

Larmpanelen på Nya Karolinska sjukhuset har krånglat redan från börjat och har varit föremål för utredning från dag ett. För några veckor sedan beslutade sjukhusledningen att systemet skulle förstärkas med mobiltelefoner, extra larmfunktioner och fler telefonister för att minimera riskerna för patienterna.

Det nya sjukhuset har även ifrågasatts internt och inför öppning hoppade en toppchef av eftersom han inte ansåg att patientsäkerheten var fullgod.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Krisen på Nya Karolinska

Mer i ämnet