Foto: TT arkivbild

Analys visar: Luften i Stockholm gör att fler dör i förtid

Publicerad

Cirka 1 000 personer dör i förtid varje år i Stockholms län på grund av luftföroreningar, enligt en ny analys. Den främsta orsaken är utsläppen från dieselbilar.

Analysen, som har gjorts av miljöförvaltningen i Stockholm på uppdrag av Östra Sveriges luftvårdsförbund, omfattar också Södermanlands, Uppsala och Gävleborgs län.

I vart och ett av dessa län dör årligen 60–90 personer i förtid på grund av luftföroreningar.

Högre siffra än tidigare

Resultatet har stora likheter med tidigare analyser av luftföroreningarnas effekter – men siffran är något högre än tidigare.

– Tusen döda är en hög siffra för att vara miljörelaterad, och hög om man jämför med antalet döda i vägtrafiken, säger Christer Johansson, professor vid institutionen för miljövetenskap och analytisk kemi vid Stockholms universitet.

I stort sett är det äldre personer och personer med sjukdomar som drabbas. I genomsnitt dör de runt tio år i förtid på grund av luftföroreningarna.

Dieselbilar med släp

Enligt Christer Johansson står dieselbilar med sina utsläpp för det mesta av föroreningarna.

– Om dieselbilarna försvann så skulle dödstalen sjunka, säger han.

En jämförelse med andra storstäder i Europa visar att halterna av föroreningar i Köpenhamn ligger på ungefär samma nivå som i Stockholm. I Oslo är de något högre per capita.

Fakta: Dieselbilar

Visa

Dieselbilar släpper ut betydligt mer kväveoxider och partiklar än bensinbilar, vilket bidrar till att många människor dör i förtid på grund av luftföroreningar.

Personbilar i drift i Sverige 2016, utifrån bränsletyp:

Bensin: 2 888 004

Diesel: 1 529 808

Etanol: 224 787

Elhybrid: 55 126

Gas: 43 692

Laddhybrid: 18 832

El: 7 532

Övriga: 278

Källa: Naturvårdsverket

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer