Stadsjeeparnas urmoder Jeep toppar listan, därefter följer Mercedes-Benz, Porsche, Lexus och Chevrolet, enligt kartläggningen som gjorts av Metro.
-Jag är inte ett dugg förvånad, det är nog samma i hela landet, säger Hans Bohlin, informationsansvarig på trafikpolisen i Stockholm, till TT.
Visa status
-Många som har flotta bilar har det för att visa sin status. För dem som har det gott ställt så är en parkeringsbot som dasspapper för vanligt folk. Och en del andra har kanske inte riktigt rent mjöl i påsen, fortsätter han.
I huvudstaden finns även många finare diplomatbilar som kan synas i statistiken.
-Vissa länder är fruktansvärda på att parkera lagligt, säger Bohlin.
Bara transportmedel
Jonas Eliasson, professor i transportsystemanalys på KTH, ser psykologin bakom valet av bil.
-För vissa grupper representerar bilen mer än att den bara är ett transportmedel. Dyra familjebilar som Toyota är inte med i toppen på trafikförseelser trots att de är dyra, eftersom de inte på samma sätt fungerar som en förlängning av ens eget ego, utan mer har köpts för att man behöver en stor bil att köra matkassarna i, säger Eliasson.
På Securitas, som är ett av landets största parkeringsbolag, har man ingen aning om vilka de största p-syndarna är.
-Oavsett om det är en Porsche eller en Fiat, står den fel så står den fel, säger Helene Gruvlund, ansvarig för parkering på företaget.