För drygt två år sedan presenterade Alliansen en satsning på 1,5 miljarder kronor, för att byta ut rulltrappor och hissar i SL:s kollektivtrafik. Miljöpartiet i opposition menar nu att mer behöver göras och satsar 2,5 miljarder kronor i sin budget.
– Det är bland annat rulltrappor och hissar som är en del, men också andra underhåll och service, städning och så vidare. Vi ser i dag att det är extremt många rulltrappor och hissar som står stilla och hissar som inte fungerar, säger Malin Karlsson (MP), trafikpolitisk talesperson, och tillägger:
– Det är jätteviktigt utifrån tillgänglighet, trygghet och säkerhet, säger Malin Karlsson (MP), trafikpolitisk talesperson.
Stopp två gånger i månaden
I SL-trafiken finns totalt 443 rulltrappor, varav 371 i tunnelbanan. SL beräknar att var och en av rulltrapporna står stilla ungefär två gånger i månaden.
– En acceptabel nivå är att många fler ska fungera, att vi ska se till att det blir ett snabbt reparationsarbete om det är det som krävs eller att man byter ut rulltrappan snabbare än vad man gjort hittills, säger Malin Karlsson (MP).
Upprustning tar fem till tio år
Många av rulltrapporna är gamla, och i den upprustning som initierats av de sittande politikerna rustar man dem i första steg fram till 2019. Den beräknade tidsplanen sträcker sig dock över tio år. Att arbetet inte sker snabbare menar trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) inte beror på att man satsat för lite pengar.
– Vi har så högt ställda ambitioner nu när det kommer till att rusta och modernisera kollektivtrafiken och rulltrapporna att de som bygger och levererar rulltrappor inte mäktar med det höga tempot vi har, säger han, och tillägger:
– Så det är de som inte hinner, och det är så klart någonting som vi ligger på dem för.