– Det här gör vi därför att vi har under en längre tid ställt oss frågan vad och hur kan vi förbättra kollektivtrafiken i de delar av Stockholm där den inte fungerar som vi vill och som resenärerna tycker att den borde fungera, säger trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M).
Totalt införs 28 000 nya avgångar i busstrafiken, pendeltågstrafiken utökas med en femtedel och insatserna för att minska trängseln i tunnelbanan fortsätter. Dessutom införs en ny stombusslinje för första gången på över tio år.
Annan kapacitet och framkomlighet
Stockholm linje 6, som stombusslinjen heter, kommer att gå från Norra Djurgårdsstaden via Tekniska Högskolan och Odenplan vidare till framväxande Hagastaden och Karolinska.
– Det här är ju ingen vanlig busslinje, det här är något alldeles extra. En stombusslinje ska ha tätare trafik än en vanlig busslinje, en helt annan kapacitet och även en helt annan framkomlighet när det gäller signalljusprioritering och busskörfält bland annat, säger Kristoffer Tamsons (M).
”Kollektivtrafiken måste växa i takt med staden”
För landstinget, som ska köra trafiken och köpa in bussar, kostar en ny stombusslinje mellan 12 och 15 miljoner kronor. Stockholms stads insatser handlar bland annat om framkomlighet, anpassning av hållplatser och signalljusprioriteringar.
Kostnaderna för det beräknas bli 1,2 miljoner kronor för 2017 och 2 miljoner för 2018.
– Det är så viktigt för människor, deras vardag, för jobben, för bostadsbyggande, för så mycket att vi har en kollektivtrafik som växer i takt med att Stockholm växer men som också fungerar bättre, säger Kristoffer Tamsons (M).