Ny motorväg ”östlig förbindelse” ska utredas

Uppdaterad
Publicerad

Planerna på Österleden dammas av igen. Regeringen vill satsa två miljarder kronor på att utreda vägbygget från Nacka till Ropsten.
Om projektet blir verklighet skapas en ring av motorvägsleder runt Stockholm.

Idag presenterade regeringen en nationell satsning på järnvägar och vägar för totalt 522 miljarder kronor. Paketet innehåller för Stockholms del att man utreder en östlig förbindelse, som sluter cirkeln av motorvägar runt Stockholm.

– Det handlar i första hand om att göra en fördjupad utredning, vad kan göras, vad behöver göras, när kan det göras, vad kommer det att kosta: Som ett första steg, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Två miljarder kronor lägger regeringen på detta första steg, men för att bygga vägen som ska leda mellan Östermalm och Nacka, och på så vis minska biltrafiken i innerstaden, kommer det att krävas åtskilliga miljarder till.

ABC: Vart ska pengarna tas till det här sedan om det blir av?

– Det är det som kommer i en nästa fråga. Det här är en förstudie.

Stockholm finansborgarråd Sten Nordin (M) var nöjd över dagens besked.

– Jag är väldigt glad över att man nu tillsätter rejält med pengar för att utreda ringleden klart, en östlig länk, det är något som Stockholm efterfrågat länge.

Men inte heller Sten Nordin vill lägga ut texten om framtida finansiering av ett bygge.

– Det är ju en statlig väg så grundförutsättningen är statliga pengar. Men vi har ju bidragit tidigare till andra infrastrukturprojekt men det får vi diskutera med regeringen när vi kommit så långt.

Socialdemokraterna i Stockholm säger till ABC att man inte är emot att en östlig förbindelse utreds. Men från Miljöpartiets sida är man mycket kritisk.

– Det enda man vet med att bygga nya motorvägen är att det genererar ännu mer trafik. Och det enda som behövs för Stockholm är att minska biltrafiken, både för framkomligheten och för klimatet.

ABC: Är det inte kollektivtrafiken som man framförallt måste satsa på i Stockholm?

– Och det gör vi också. Vi har en överenskommelse med regeringen om att bygga ut tunnelbanan med nio nya stationer, start redan 2016. Staden satsar en miljard på att bygga ut cykelbanor. Citybanan blir snart klar. Kollektivtrafiken är grunden för Stockholms trafiksystem och så ska det vara i framtiden också.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Östlig förbindelse i länet

Mer i ämnet