Foto: &RUNDQUIST i samarbete med WSP

Ny pendeltågsstation i Huvudsta

Uppdaterad
Publicerad

Enligt en överenskommelse som träffats mellan Trafikverket och Solna stad, får Solna en ny pendeltågsstation när Mälarbanan utökas med fyra spår. Solna stad delfinansierar bygget med 600 miljoner kronor.

Delar av järnvägen genom Solna ska däckas över, enligt överenskommelsen som träffats mellan staden och Trafikverket.

– Det innebär ett rejält lyft för kollektivtrafiken i Solna. Lösningen med överdäckningen minskar trafikens påverkan på stadsmiljön, säger Pehr Granfalk, komunstyrelsens ordförande i Solna, i ett pressmeddelande.

Trafikverket bedömer merkostnaden för överdäckningen till 1,5 miljarder kronor. Solna stad kommer att delfinansiera med 600 miljoner kronor.

Tidigast möjliga byggstart för projektet är 2021. Bygget väntas pågå under åtta år.

Fyra spår ska ge snabbare trafik

Trafikverkets utbyggnad av den så kallade Mälarbanan innebär att järnvägen mellan Tomteboda och Kallhäll får fyra istället för dagens två spår. Förutom en ny station i Huvudsta, blir det även nya stationer i Kallhäll, Barkarby och Sundbyberg. Pendeltågen får egna spår i mitten och fjärrtågen ska röra sig på det yttre spåren.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.