Trafikborgarrådet i Stockholm Daniel Helldén (MP). Foto: Miljöpartiet / Anders Wiklund / TT

Ny rapport kritiserar miljözoner i Stockholm

Uppdaterad
Publicerad

I förhandlingarna om styret i Stockholms stad blev miljözoner en viktig spelbricka för Miljöpartiet.

Men en ny rapport från Stockholms stad slår fast att uppsatta mål gällande miljökvalitetsnormen kommer uppnås till 2022 även utan att nya miljözoner införs – och att den redan beslutade på Hornsgatan är onödig.

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) ställer sig kritisk till den egna förvaltningens slutsatser.

Frågan om miljözoner har varit känslig inom Stockholmspolitiken. När Alliansen och Miljöpartiet förhandlade om makten blev miljözonerna en spelbricka då Miljöpartiet var för och till exempel Moderaterna emot. Resultatet blev att det i 2019 års budget förbereds för att miljözon 2 (se faktaruta) kommer att införas på Hornsgatan från och med den 1 januari 2020.

I en ny rapport som trafikkontoret i Stockholms stad tagit fram går man igenom olika scenarier och dess konsekvenser. Något som Dagens industri var först med att berätta om. Där framgår att ett införande skulle medföra en förbättrad luftkvalité. Men också att det skulle kunna medföra negativa effekter.

”Ett införande av miljözon klass 2 i innerstaden kommer att innebära stora samhällsekonomiska kostnader, det vill säga att många invånare kommer att drabbas negativt samtidigt som nyttorna/vinsterna blir små”, skriver man i rapporten.

Rapporten: ”Mål klaras utan miljözoner”

I rapporten menar man även att miljöeffekterna av miljözoner kan bli negativa då det finns en risk för att allmänheten tolkar miljözonerna som ett förbud mot dieselbilar och i stället skaffar bensinbilar vilket skulle öka utsläppen av koldioxid. Samtidigt slår rapporten fast att Stockholm väntas uppnå miljökvalitetsnormen, ett gränsvärde för luftkvalité, till 2022 även utan ett införande av miljözon klass 2.

Daniel Helldén (MP) är ansvarig politiker för trafikfrågor i Stockholms stad. Han menar att slutsatserna i rapporten är felaktiga eftersom de bygger på att alla bilister och yrkesförare följer reglerna fullt ut.

– Vi vet att vi inte klarar målen 2019, 2020 och 2021. Vi kommer inte klara det 2022 heller, säger ansvarigt borgarråd Daniel Helldén (MP)

Hör honom argumentera emot rapporten i videon.

Miljözonernas klasser

Miljözon klass 1

Miljözon klass 1 är den befintliga miljözonen för tung trafik som infördes 1996 och gäller större delen av Stockholms innerstad.

Reglerna har fram till dagens datum succesivt skärpts. Miljözonen berör enbart tung trafik och för närvarande får alla tunga fordon som klarar Euro V och VI köra i miljözonen. Från den 1 januari 2021 skärps reglerna och endast Euro VI-klassade tunga fordon får köra i miljözonen. Detta följer av redan gällande regler.

Miljözon klass 2

Regeringen beslutade den 30 augusti 2018 att införa nya regler om miljözoner i trafikförordningen. Kommuner har nu möjlighet att inom ett visst område från den 1 januari 2020 införa miljözon för personbilar och lätta lastbilar. Till en början kommer dieselbilar som uppfyller utsläppskraven för Euro 5 (i huvudsak nyare än september 2009) och Euro 6 (i huvudsak nyare än september 2015) att få köra där. Men från och med den 1 juli 2022 kommer kraven skärpas för dieselbilarna så att endast sådana dieselfordon som uppfyller utsläppskraven för Euro 6 får köra. Samma sak gäller för elhybrider och laddhybrider med dieselmotor. För bilar med bensinmotor gäller att de får tillträde om de klarar Euro 5. Det gäller även för elhybrider, laddhybrider, fordonsgasbilar och E85- bilar. Även bilar som har bättre miljöprestanda får köra här, till exempel elbilar och bränslecellsbilar. De är fortfarande kommunerna själva som avgör om de vill införa en miljözon samt vilken geografisk utbredning zonen ska ha.

Miljözon klass 3

I beslutet från regeringen i augusti 2018 beslutades även att ge kommunerna möjlighet att från den 1 januari 2020 införa miljözon klass 3 för personbilar, lätta lastbilar och tung trafik. I miljözon klass 3 får endast elbilar, bränslecellsbilar och Euro VI-gasbilar köras. Även för denna miljözon är det kommunerna själva som avgör om de vill införa en sådan miljözon samt vilken geografisk utbredning zonen ska ha.

Källa: Stockholms stads rapport ”Effekter av miljözoner i Stockholms stad”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.