Metallplattan sjunker ner 6 cm om fordonet har för hög hastighet. Foto: SVT

Nya farthinder på prov i Stockholm under 2018

Uppdaterad
Publicerad

Dynamiska farthinder som skjuts ner i vägen om bilisten kör för fort, ger bilisten en påtaglig påhälsning av gropen.

– Det är ett sätt att fysiskt få dem att förstå att här kör man inte för fort, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP)

SVT nyheter Stockholm har tidigare berättat om att Stockholm stad nu sänker hastigheterna på flera håll. Ytterligare ett led i att få ner hastigheten är de dynamiska farthinder som staden på prov sätter upp under 2018.

En sensor känner av när ett fordon kör för snabbt, då sjunker en metallplatta ner 6 centimeter i marken och skapar en grop för bilen. Det skulle kunna skapa problem för utryckningsfordon, men enligt Daniel Helldén (MP) så finns det tekniska hjälpmedel.

– I utryckningsfordon ska det finnas en sändare som gör att det dynamiska hindret inte aktiveras. Det är det som är problemet med de farthinder vi har idag. När utryckningsfordon kommer skakar det för mycket och det problemet löser nu, säger han.

Fungerar på andra orter

Idag finns hindren i bland annat Linköping och på Öresundsbron. Där har man märkt en tydlig skillnad. Efter att man installerat de dynamiska farthindren sjönk fortkörningarna från 17 000 till 1 300. 

Cyklister ska inte heller påverkas. Det ska finnas utrymme på sidan av hindret som gör det lätt att passera med en cykel.

Kritik från oppositionen

Oppositionen är positiv till att majoriteten gör något för trafiksäkerheten i Stockholms stad. Men att det kan innebära risker för trafikanterna med ett farthinder ser man inte med bida ögon. 

– Det smäller till ordentligt och det kan också skada fordonet, säger oppositionsborgarrådet Cecilia Brinck (M).

– Stockholm är inte Linköping, Stockholm är inte Öresundsbron. Vi har ett otroligt hårt tryck på våra vägar och gator, säger Liberalernas gruppledare i trafiknämnden Patrik Silverudd.

Han fortsätter:

– Skulle ett sådant farthinder gå sönder och det skulle stå rakt upp, motsvarande en sådan kant, då riskerar vi en trafikinfarkt omgående i stan, och det är inte acceptabelt.

Ett positivt trafikborgarråd

Trots invändningarna från oppositionen ser trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) en ljus framtid för dynamiska farthinder.

– Vi vet att det fungerar och fungerar det även hos oss med vår väderlek så kommer vi nog få fler, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.