För fem år sedan beslutade Stockholms stad att bygga om gång- och cykelbanorna längs Söder Mälarstrand mellan Reimersholmsbron och Pålsundsbron. Men ett enkelt ärende blev komplicerat när det visade sig att marken är för dålig och att det är rasrisk.
Därför föreslås nu att man ska förstärka kajkanten med spont, stora stålplåtar som ska förhindra att marken rasar ut i vattnet. Ett beslut som klubbades i kommunfullmäktige på måndagkvällen, men det är ett kontroversiellt beslut. Den aktuella sträckan går längs med det idylliska Pålsundet som mitt i Stockholm är känt för sina träbåtar, gamla bryggor och naturliga strandlinje.
Unik kanalmiljö
– Man kan inte behandla den här kanalmiljön hur som helst, de förändringar som föreslås är väldigt dramatiska. Det blir en väldigt hård miljö, istället för den mjuka miljön som är idag, säger Henrik Nerlund, sekreterare på Skönhetsrådet i Stockholms stad.
För att sponta krävs att nästan alla träd på Södermalmssidan tas ner för att sedan ersätta med nyplanterade träd, sponten kommer att täckas med betong och strandlinjen blir rak. Henrik Nerlund säger att den här kanalmiljön är unik i Stockholm.
– Om det är risk för skred på grund av tung trafik, då kanske man borde börja där och flytta på trafiken, istället för att förstöra den här unika miljön, säger Henrik Nerlund.
Nästan 25 000 namnunderskrifter
Aktionsgruppen ”Var rädd om Pålsundet” har tillsammans med Heleneborgs båtklubb som har båtar i sundet, fått in nästan 25 000 namnunderskrifter mot planerna.
– Det här är ett centralt, grönt vattenområde med naturliga strandlinjer och träd som spontant etablerat sig och bildar ett valv över kanalen på sommaren, säger Lars Johansson från aktionsgruppen.
Aktionsgruppen föreslår en gemensam väg för cyklar och bilar men med låg hastighet och utan tung trafik, men spont är enda alternativet enligt miljöborgarrådet Daniel Helldén.
”Jag ser dessvärre ingen annan utväg”, skrev Daniel Helldén (MP) i underlaget till kommunfullmäktige som klubbade beslutet på måndagskvällen.