Nu finns planer på att köpa in fem båtar för hundratals miljoner kronor för att få ökad turtäthet i skärgårdstrafiken. Foto: TT

Priset för Stockholms nya pendelbåtar: 287 miljoner kronor

Uppdaterad
Publicerad

Allt fler stockholmare väljer att båtpendla i vardagen. Nu finns planer på att köpa in fem båtar för hundratals miljoner kronor för att få ökad turtäthet i sjötrafiken men Socialdemokraterna vill inte att det ska ske på bekostnad av busstrafiken.

Båten”Sjövägen”  åker till Nacka varje dag. En båt som för många resenärer fungerar som pendelbåt från och till jobbet. Enligt statistiken har just den här linjen fått betydligt fler resenärer de två senaste åren,  medan resenärerna minskat på exempelvis Djurgårdsfärjan.

– Själva resandet är så härligt, man ser små och stora båtar och lite gungeligung får du stå ut med, säger båtresenären Florence Dickson.

Båtarna beräknas kosta hundratals miljoner kronor

Nu finns ett inriktingsbeslut om att köpa in fem båtar, fyra pendelbåtar och en båt i ytterskärgården. Beslutet är ännu inte klubbat i fullmäktige, men de båtar som man tittar på just nu är gjorda av aluminium och komposit för att inte skapa svallvågor. De beräknas kosta 287 miljoner kronor, en investering som i sådana fall bekostas av skattebetalarna.

– Gratis är det inte men i gengäld får vi mer effektiv trafik över tid och kan även ta fler passagerare, säger Gustav Hemming, centerpartistiskt skärgårdslandstingsråd.

Socialdemokraterna håller med om att investeringar behövs, men oroar sig för att busstrafiken blir lidande.

– Det behövs investeringar i skärgårdstrafiken. Däremot är det olyckligt att man skär ner på busstrafik som drabbar de som bor i skärgården, säger Talla Alkurdi, socialdemokratiskt oppositionstrafiklandstingsråd.

Båtresenären Florence Dickson välkomnar fler avgångar i skärgårdstrafiken.

– Det har varit för få båtavgångar och de startar ibland tidigare än de ska enligt tidtabellen men de är rätt så punktliga, säger båtresenären Florence Dickson.

Skärgårdstrafiken het potatis

Skärgårdstrafiken har tidigare varit en het politisk fråga. När upphandlingen skulle omförhandlas 2013 och förslaget var minskad turtäthet i skärgårdstrafiken valde Centerpartiet och Folkpartiet att tillsammans med oppositionen gå emot övriga allianspartier och fälla förslaget. Och oppositionen har även krav i år.

– Vi kräver besked om hur centern och alliansen ska finansiera de här 287 miljoner kronorna eftersom medlen ännu inte finns med i Alliansens budget, säger Talla Alkurdi, socialdemokratiskt oppositionstrafiklandstingsråd.

Gynnar det här alla stockholmare eller är det här mer för innerstadsbor?

–Det här är absolut inte bara för innerstadsbor utan en vidare utbyggnad av pendelbåtstrafiken kan handla om kommuner som Värmdö, Botkyrka, Järfälla och Vaxholm, det här kan komma många till del, säger Gustav Hemming, centerpartistiskt skärgårdslandstingsråd.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.