Den stora utmaningen för många av lärarna med utländsk examen är svenska språket. Det berättar Martina Bukovac som gått Stockholms stads snabbspår.
– Varje gång jag säger något fel, när man till exempel pratar med föräldrar, då börjar jag tvivla på mig själv. Men jag älskar att jobba med barn så jag ger mig inte.
Martina Bukovac kom till Sverige från Kroatien för tre år sen och hade gått en femårig grundskollärarutbildning i sitt hemland. Väl i Sverige fick hon kontakt med lärarprojektet i Stockholms stad som erbjuder en kombination av språkstudier och praktik samtidigt.
Språkutveckling
– Vi vill möta människor tidigt. Ny i Sverige , ny i språket och sedan lite språkutveckling och därefter praktik. Så det gäller att ganska tidigt komma ut och få kontakt med sitt eget yrke i det nya landet, säger projektledaren på utbildningsförvaltningen Christina Rydén.
17 nyanlända lärare i projektet fick svensk lärarlegitimation förra året, Martina är en av dom. Och ytterligare 100 blir klara i år.
Martina menar att praktiken i snabbspåret är viktig.
– Att prova på att vara i klassrummet, att ha en mentor som kan svara på alla dina frågor och visa dig hur man jobbar, det betyder mycket.
Vill mogna i svenskan
Martina jobbar just nu som förskollärare Sandåkraskolan i Sköndal och vill inom en snar framtid undervisa i årskurs ett till tre.
Men hon vill att hennes svenska först ska mogna lite mer.
Och den tanken kommenterar projektledare Christina Rydén så här.
– Jag tror att arbetsplatser behöver lära sig ta emot personer som inte har den infödda svenskan, men som är på väldigt god väg i spårket. Och vi på arbetsplatserna måste också lära oss att ge support i språket.