Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Kymlinge tunnelbanestation byggdes på 70-talet – men öppnade aldrig. Foto: SVTVisa alla (4)
Visa alla (4)

Nytt förslag – 22 nya tunnelbanestationer

I en ny plan förslår Stockholms Handelskammare att tunnelbanan byggs ut med 22 nya stationer och fler tvärförbindelser, det skriver Dagens Nyheter.

Det är Handelskammaren som tillsammans med konsultföretaget Tyréns föreslår en förlängning av tunnelbanan till Gustavsberg, Huddinge och Arninge, det skriver Dagens Nyheter.

– Hela vårt system går in mot centrum, in mot mitten. Det finns bara fyra bytespunkter – T-Centralen, Fridhemsplan, Slussen och Gamla stan. Andra storstäder har valt smartare lösningar, även städer med ett mindre tunnelbanesystem, som Oslo och Köpenhamn, har byggt en ringlinje, säger Daniella Waldfogel, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare.

200.000 nya bostäder

Förutom de 22 nya stationer, 13 nya bytespunkter så innehåller planen också möjligheter att bygga drygt 200.000 nya bostäder utöver de 250.000 som redan ligger i kommunernas långsiktiga planer.

– Vi behöver en smartare lösning. Nu är det dags att blicka framåt, säger Daniella Waldfogel.

Spökstationen kan väckas till liv

I förslaget föreslås till exempel att Kymlinge tunnelbanestation på Blå linjen öppnas. Stationen som ligger i Sundbybergs kommun mellan Hallonbergen och Kista byggdes på 70-talet men öppnades aldrig för trafik eftersom den ansågs ligga i för känsliga naturområden.

Istället blev stationen en politisk hetpotatis och Stockholms stad har till och med velat flytta kommungränsen för att kunna bygga 7.000 bostäder på marken.

Stockholms Handelskammare föreslår att stationen öppnas och att det byggs 4.500 nya bostäder i området.

LÄS MER: Spökstationen i Kymlinge öppnades aldrig

”Möjligt scenario”

Daniella Waldfogel menar att utbyggnaden av tunnelbanan är ett möjligt scenario och att det skulle ske etappvis.

– Vi vill se någon form av statlig finansiering men också regional. Det är viktigt att göra en bedömning av resenyttan mot kostnaderna, säger hon till tidningen.

Några punkter i Handelskammarens förslag:

Visa

• Vid Arenastaden förgrenar sig tunnelbanan mot Bergshamra och ansluter till röda linjen, samt vid Hallonbergen mot blå linjen.

• T-banan förlängs från Mörby centrum till Arninge.

• Den nya linjen Fridhemsplan–Älvsjö förlängs mot sydost i en tvärförbindelse som binder ihop söderort. Resenärer slipper åka in till Gullmarsplan och byta där.

• Även på den norra sidan byggs en tvärförbindelse, från Vällingby via Spånga och Rinkeby till Danderyds sjukhus, alternativt Mörby centrum. Nya stationer i Nälsta och Bromsten skulle enligt planen ge möjligheter att bygga 14.500 bostäder.

• ”Spökstationen” Kymlinge mellan Hallonbergen och Kista öppnas. I Kymlinge finns möjlighet att bygga 4.500 bostäder, enligt Handelskammaren.

• T-banan dras vidare från Ropsten till Lidingö centrum.

Källa: Dagens Nyheter

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer