– Vid månadsskiftet tog ett nytt bolag över sophämtningen. Men när nycklarna till alla soprum lämnades över, var de inte uppmärkta och därför gick det inte att se vilka fastigheter de olika nycklarna hörde till, säger Jan Ekvall som är enhetschef på Stockholm Vatten och Avfall.
Förutom problemet med de osorterade nycklarna, har hämtningen försvårats av att många sopkärl stod felaktigt placerade och var fulla redan när den nya entreprenören skulle ta över.
Medvetet sabotage?
Enligt Stockholms stad handlar det här om ett sabotage, där några av den tidigare entreprenörens sopåkare misstänks vara inblandade.
– Du kanske kommer ihåg den olagliga sopstrejken i somras. Vi tror att det här handlar om efterdyningar till den, säger Jan Ekvall.
Staden har tagit bilder på det misstänkta sabotaget och kommer att göra en polisanmälan.
Anklagelsen tillbakavisas
Men en före detta sopåkare, som vill vara anonym, säger till SVT Nyheter Stockholm att det inte alls handlar om något sabotage.
– Vi lämnade över nyckelknipporna i samma skick som de var när vi själva fick dem en gång i tiden. Av säkerhetsskäl ska nycklarna inte vara tydligare uppmärkta ifall de skulle hamna i orätta händer, säger han.
Sopåkaren är besviken på att nästan ingen av de tidigare anställda erbjudits jobb hos den nya entreprenören, men hävdar att det inte har något samband med det inträffade.
13.300 uteblivna hämtningar
Nyckelkaoset har lett till att det kommit in nästan 13.300 anmälningar om utebliven sophämtning till Stockholm Vatten och Avfall den 1-15 oktober.
– Vi arbetar hårt för att lösa problemen och vi hoppas att allt ska fungera inom en månad, säger Jan Ekvall på Stockholm Vatten och Avfall.