Foto: SVT

Pendeltågen behöver få effektivare underhåll

Uppdaterad
Publicerad

SL vill bygga om Älvsjödepån för 865 miljoner kronor.

Älvsjödepån, där stora delar av pendeltågen repareras och får sin tillsyn, har hunnit fylla 50 år och måste nu moderniseras för att bättre kunna ta hand om dagens tåg.

– Lokalerna är byggda för att ta hand om den typ av tåg som tidigare rullade på spåren. De omoderna lokalerna gör att vi har svårt att underhålla dagens fordon på ett effektivt sätt, säger Jamil Aziz som är depåchef i Älvsjö.

Tågdepån i Älvsjö fyllde 50 år i mitten av maj. Foto: SVT

Därför fattar Trafiknämnden idag ett inriktningsbeslut om att bygga om depån – något som beräknas kosta 865 miljoner kronor.

– Det skulle gynna pendeltågsresenärerna. Som depån ser ut nu, är det en utmaning att varje natt hinna klart med att få alla tåg säkra, hela och rena så att de kan köra ut i trafik i rätt tid och på rätt plats på morgonen, säger Jamil Aziz.

Varje dygn städas och underhålls ett trettiotal pendeltåg i Älvsjö. Foto: SVT

Runt 60 personer arbetar varje dygn på Älvsjödepån med att sköta underhållet av pendeltågen. Det handlar bland annat om att städa dem och se till att åtgärda fel som uppstått.

En modernisering av depån skulle inte bara ge bättre fordonsunderhåll. Ombyggnaden är också en förutsättning för att pendeltågstrafiken ska kunna växa i framtiden – bland annat eftersom det behövs fler tåguppställningsplatser.

Foto: SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.