Älvsjödepån, där stora delar av pendeltågen repareras och får sin tillsyn, har hunnit fylla 50 år och måste nu moderniseras för att bättre kunna ta hand om dagens tåg.
– Lokalerna är byggda för att ta hand om den typ av tåg som tidigare rullade på spåren. De omoderna lokalerna gör att vi har svårt att underhålla dagens fordon på ett effektivt sätt, säger Jamil Aziz som är depåchef i Älvsjö.
Därför fattar Trafiknämnden idag ett inriktningsbeslut om att bygga om depån – något som beräknas kosta 865 miljoner kronor.
– Det skulle gynna pendeltågsresenärerna. Som depån ser ut nu, är det en utmaning att varje natt hinna klart med att få alla tåg säkra, hela och rena så att de kan köra ut i trafik i rätt tid och på rätt plats på morgonen, säger Jamil Aziz.
Runt 60 personer arbetar varje dygn på Älvsjödepån med att sköta underhållet av pendeltågen. Det handlar bland annat om att städa dem och se till att åtgärda fel som uppstått.
En modernisering av depån skulle inte bara ge bättre fordonsunderhåll. Ombyggnaden är också en förutsättning för att pendeltågstrafiken ska kunna växa i framtiden – bland annat eftersom det behövs fler tåguppställningsplatser.