• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Malmö, Skåne län. Ett misstänkt farligt föremål har påträffats vid en butik på Hyllie allé i Hyllievång i Malmö. Platsen är avspärrad och nationella bombskyddet på väg. Allmänheten uppmanas att hålla avstånd från platsen alternativt att hålla sig inomhus med fönster och dörrar stängda. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Malmöhus.

Ångestpodden

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
För tre år sedan fick Avicii Arena sitt namn, och samarbetet med Tim Bergling Foundation började. Nu sträcker arenan ut en hand till sina samarbetspartners i syfte att uppmärksamma psykisk ohälsa bland unga. Foto: Amanda Svensson/SVT

Podduon pratar om ångest – 130 meter upp i luften

Publicerad

Den 19 maj är det tre år sedan Globen blev Avicii Arena. För att uppmärksamma årsdagen gör duon bakom Ångestpodden ett specialavsnitt om att bryta tystnaden kring psykisk ohälsa – i gondolen som sträcker sig till arenans topp.

Söndagen markerar årsdagen för Avicii Arenas namngivning, men är också starten på samarbetet mellan arenan och Tim Bergling Foundation – som syftar till att uppmärksamma ungdomars psykiska hälsa.

Tillsammans med sina samarbetspartners vill Avicii Arena lyfta frågan, och sträckte därför ut en hand till bland annat Ångestpodden – som gladeligen tog emot den.

– När vi startade Ångestpodden ville vi sätta rampljus på ungas psykiska ohälsa, och att stå här på toppen av Avicii Arena, man kan inte få ett tydligare rampljus än så, säger Sofie Hallberg från Ångestpodden.

Initiativ ska få fler att våga prata om psykisk ohälsa

Under hösten lanserades initiativet ”Break the Silence” som fokuserar på att uppmana vuxna att inte bara prata om ungdomars psykiska hälsa, utan också hjälpa till att bryta tystnaden kring problematiken.

– Det bästa vore om det här inte behövdes över huvud taget. Kan vi få en enda ungdom att må bättre så är det bra, Kan vi få några få att faktiskt börja prata om sina känslor så är det fantastiskt, det är ju det vi vill åstadkomma, säger Emil Didrikson som är senior sales manager på Stockholm Live.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.