Nya biljettaxor i överenskommelsen mellan Alliansen och Miljöpartiet, fr v Sara Svanström (L), Gustav Hemming (C), Ella Bohlin (KD), Susanne Nordling (MP) och Kristoffer Tamsons (M). Foto: Kristin Törngren/SVT

Så blir nya biljettpriserna i kollektivtrafiken

Uppdaterad
Publicerad

Höjt pris för månadskort och zonlöst biljettsystem, det är några av de förändringar som blir verklighet efter att Alliansen och Miljöpartiet inom landstinget träffat en överenskommelse om framtidens kollektivtrafik.

Månadskortet för vuxna höjs med 40 kronor från och med 1 januari 2017, från dagens 790 kronor till 830 kronor, därefter kommer det att bli en stegvis höjning med 3,3 procent fram till 2020. Det är en av punkterna i den överenskommelse som idag presenterades mellan Alliansen och Miljöpartiet.

– Vi ska söka varandra bortom gamla konflikter. Allt har vi inte presenterat bra eller gjort bra, nu ska vi tillsammans göra det bästa för medborgarna, säger Kristoffer Tamsons, trafiklandstingsråd (M).

Prishöjning på SL-kortet

Samma pris oavsett hur lång resan blir

Man kommer också att återinföra enhetstaxan som försvann för några år sedan, alltså att en enkelbiljett kostar lika mycket oavsett hur långt man åker och att dagens zonindelning försvinner. Priset om man har reskassa för vuxen blir 30 kronor. Enhetstaxan införs också efter årsskiftet.

I höstas ville Alliansen höja månadskortet för att förbättra SL:s dåliga ekonomi. Då röstades förslaget ner av de andra partierna, vilket bland annat ledde till nedskärningar i busstrafiken, men nu har alltså Alliansens M, L, KD och C teckat en överenskommelse med Miljöpartiet efter en två veckor lång diskussion.

– Det är viktigt att vi får en prisvärd och välutbyggd kollektivtrafik, enhetstaxan och utbyggnaden av kollektivtrafiken är viktig för att säkra utbyggnaden av Stockholm, säger Susanne Nordling, oppositionslandstingsråd (MP).

Enligt Kristoffer Tamsons är SL:s ekonomi nu i balans.

– SL slutade blöda i fjol. Höjningen ger 250 miljoner kronor nästa år, den ska inte täppa till hål utan finansiera nya satsningar, säger Kristoffer Tamsons.

Direktbussar och Tvärbana

I överenskommelsen ingår också att Tvärbanan till Kista byggstartas 2017 och Spårväg City förlängs till Centralen. Det blir inte heller bussbesparingar på Södertörn som många tidigare protesterat mot. Det innebär inga nedskärningar på direktbussarna 810, 861, 862 och 869.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Prishöjning på SL-kortet

Mer i ämnet