Modellen som är ett fyraårigt projekt har som mål att fler elever ska klara skolan, genom att få förskola, skola och socialtjänst att bli bättre på att samarbeta kring barn och föräldrar med behov av särskilt stöd.
– Idag vet vi att det finns barn som av olika anledningar inte klarar av skolmiljön och där man behöver särskilt stöd. Därför behövs ett särskilt arbetssätt och en särskild modell, säger Victoria Callenmark, tillförordnad stadsdelsdirektör i Skarpnäck.
Barnminister Åsa Regnér (S) tycker att det är viktigt att socialtjänsten är med i ett tidigt stadium och arbetar med familjer i behov av stöd.
– Det är viktigt att socialtjänsten inte blir något läskigt och skumt som bara kommer in när det gått snett. Här samarbetar man mellan förskola, skola och socialtjänst och det tror jag är en framgångsmodell. Jag hoppas att vi kommer att se mer av i framtiden, säger hon.
Skarpnäcksmodellen sjösätts efter årsskiftet och kostar 22 miljoner kronor, pengar som kommer från Stockholms kommuns socialinvesteringsfond. Inspiration till modellen har man hämtat från bland annat Skottland, och tidigare erfarenheter visar att just samarbetet mellan socialtjänst och skola är viktigt.
– Jag vet att ambitionen finns från både socialtjänsten och skolan att bli bättre på det här. Det är bra för varje barn, men det är också bra samhällsekonomiskt att tidigt stärka barn som behöver det där lilla extra, säger Åsa Regnér.
– Det känns jätteroligt att dra igång det här projektet och vi hoppas såklart att fler barn ska kunna genomföra skolan och få behörighet så att de klarar sig och blir självständiga i livet, säger Victoria Callenmark, tillförordnad stadsdelsdirektör i Skarpnäck.