Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Programmeringsfest ska väcka nyfikenhet

Programmeringsfest för femteklassare i Blå Hallen Foto: SVT

Idag öppnade Stockholm stad dörrarna till Blå hallen i Stadshuset för 400 femteklassare och 100 lärare till en stor programmeringsfest. Tanken var att låta elever och lärare tillsammans utforska programmering i skolans värld.

Stämningen var förväntansfull när Stadshushacket drog igång i den blå hallen idag och barnen verkade ha roligt även om en del tyckte att det var svårt. 

– Jag tycker att det känns jättekul och jag tror att många barn kommer att jobba med det här när de blir stora, säger Filippa Schreiber som är en av eleverna som testade på att programmera.

– Svårt, säger Jakob Hassan som fick hjälp, men ändå tyckte att det var roligt.

Programmering del av läroplanen

Från och med 2018 blir programmering en del av läroplanen och Stadshushacket, som anordnas av av Stockholms stads programmeringskommission och Kodcentrum, är tänkt som ett startskott för arbetet. Spotifys grundare Martin Lorentzon är ledamot i Stockholms stads programmeringskommision och han var på plats under hacket.

– Jag vet av erfarenhet att har man inte kommit i kontakt med det här innan man är tolv, tretton år så kommer man inte bli så intresserad, intressen börjar väldigt tidigt, säger han.

Ska öka nyfikenhet och förståelse

Tanken med Stadshushacket är inte bara att öka förståelsen och nyfikenhet för programmering bland Stockholmseleverna utan även att lärarna ska bli intresserade. Cecilia Jonsson som är lärare på Friskolan Hästens i Farsta var på plats och hon tyckte att det både var roligt och svårt.

– Barnen kan mer efter en halvtimme än vad jag kan, men det är ju bra, säger hon.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer.