Kostnaderna för ombyggnationen av Gullmarsplan ser ut att bli 600 procent dyrare än beräknat. Foto: TT

Rapport: Politikerna har tappat kontrollen över kostnaderna för kollektivtrafiken

Uppdaterad
Publicerad

Kostnaderna för kollektivtrafiken i Stockholm har helt spårat ur. Det menar revisiorerna i Region Stockholm som kommer med skarp kritik i en ny rapport.

Rapporten som regionsrevisorerna tagit fram är skarp i sin kritik gentemot trafiknämnden. Något som lokaltidningen Mitti var först med att berätta om. Huvudkritiken handlar om att politikerna i nämnden saknar en långsiktighet i sitt arbete. Man skriver bland annat: ”att nämnden inte tar ansvar för att investeringsverksamheten sker inom ramen för en långsiktigt god ekonomisk hushållning.”

Enligt revisionsrapporten saknas flera miljarder kronor för redan kända investeringar, både gällande befintlig kollektivtrafik och utbyggnad. Revisorerna lyfter ett antal projekt där kostnaderna blivit betydligt högre än vad man först beräknat. Det tydligaste exemplet är projekt Bytespunkt Gullmarsplan som initialt skulle kosta 301 miljoner kronor. Enligt uppgifter från december 2018 kommer slutnotan hamna på 2,2 miljarder. En kostnadsökning på 600 procent. Detta berörs i en utredning som ännu inte blivit offentlig.

SL: ”Missvisande slutsats”

Suss Forssman Thullberg är kommunikationschef på SL och menar att rapporten har missuppfattat deras arbete.

– Det som är beslutat är en investering på 301 miljoner kronor. Sedan har vi identifierat ytterligare nödvändiga investeringar men dessa är inte beslutade av politikerna. Därför blir det missvisade att skriva att de planerade kostnaderna har stigit så här mycket, säger hon.

Hur ser ni då generellt på den hårda kritik som revisorerna kommer med?

– Man måste se det i ljuset av att vi är inne i en stor utbyggnation som förväntas kosta 80 miljarder.

Dumsnåla beslut

Rapporten pekar på punkter där trafiknämnden skulle kunna spara pengar långsiktigt men där man valt att välja en annan lösning för att spara pengar kortsiktigt. Till exempel har vid utbyggnad av tunnelbanan valt att lägga spåren på makadam och slipers vilket medför kostnader för att  justera rälsen ett par gånger per år. Skulle man istället skruva fast rälsen i betong skulle det tillkomma en utgift på mellan 300 – 500 miljoner kronor men i gengäld spara pengar i det långa loppet.

Nämnden har fram till och med den 30 juni på sig att svara på revisionsrapporten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.