Färre plankar och fler reser – SL håvar in pengar Foto: SVT

Pengarna rullar in för SL – 180 miljoner överskott

Uppdaterad
Publicerad
Fler väljer att färdas kollektivt och färre plankar. Det är några av anledningarna till att det går bra för SLs ekonomi för tillfället.

Prognosen för SLs ekonomi pekar uppåt. I delårsbokslutet för 2016 prognostiseras ett överskott om 180 miljoner kronor.

– Det här innebär att vi nu kan rusta för stora satsningar på mer och bättre kollektivtrafik istället för att lappa och laga gamla hål, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

Så sent som förra året led SL av ett underliggande underskott på 500 miljoner kronor. Därför lanserades ett åtgärdsprogram som tycks ha burit frukt. Bland annat förstärkte SL insatserna mot fusk- och tjuvåkning, och man öppnade upp för mer reklam vid stationerna.

Kostnaden höjs med 40 kronor

Trots att de gör bra resultat ska det vid årsskiftet bli dyrare att färdas kollektivt – då höjs kostnaden på måndagskortet med 40 kronor.

– För att kunna bygga ut och förbättra kollektivtrafiken så behöver vi justera priserna, sade trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons, då.

Åtgärdsprogram för SL-trafiken som presenterades 2015

Visa

1.      Samtal med entreprenörerna om att trimma och effektivisera trafikutbudet.

2.      Insatser för förstärkt visering av biljetter och insatser mot fusk- och tjuvåkning.

3.      Utveckling av intäkter från exempelvis lokaler och reklam.

4.      Genomlysning av investeringar i fråga om kostnader, tid och innehåll.

5.      Utveckling av upphandlingsformer och krav i syfte att uppnå förstärkt kostnadskontroll.

6.      Minskade kostnader för externa engagemang och föreningar.

7.      Översyn av kostnader för administration och konsulter.

8.      Öppning för justerad taxa i syfte att stärka biljettintäkterna.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer