I höstas stoppade den nya rödgröna regeringen det nystartade vägbygget fram till i maj nästa år.
Byggkostnaden för projektet, 21 kilometer E4-vägar och tunnlar väster om Stockholm, är beräknad till knappt 28 miljarder kronor. Merparten av pengarna ska tas från trängselskatten i Stockholm enligt den förra alliansregeringens överenskommelse med de lokala parterna.
Men framför allt Miljöpartiet, som helst skulle stoppa projektet för gott och i stället satsa på kollektivtrafik, vill ha till stånd en ny överenskommelse. Stockholms stad styrs efter valet av en huvudsakligen rödgrön majoritet. Men i landstinget sitter Alliansen, som är för bygget, kvar.
Tiden fram till 1 maj ska nu användas till att förhandla om hur pengarna från trängselskatten ska användas.
Genom att bjuda in till mötet hoppas Anna Johansson få igång ett samtal, inte bara om Förbifarten, utan om ”kollektivtrafikens förutsättningar”.
Enligt henne har kommunikationen hittills skett på andra vägar med mediala utspel och brev som skickats hit och dit.
– Sånt som kanske inte främjar en god dialog kring de här frågorna, säger Anna Johansson.