Det var stora problem med solkurvor förra året. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT

Rekordmånga fall av solkurvor på järnvägen

Uppdaterad
Publicerad

Under den extremvarma sommaren 2018 drabbades den svenska järnvägen av rekordmånga solkurvor. Något som ökar risken för urspårning. Enligt Trafikverket har antalet solkurvor ökat på alla typer av spår.

Enligt en analys av Trafikverket borde inte solkurvorna ha uppstått överhuvudtaget. Myndigheten erkänner slarv när solkurvorna lagats, vilket lett till att de kommit tillbaka. Förra året drabbades svenska järnvägsnätet av 266 konstaterade eller misstänkta solkurvor, och i många fall så återkommer samma solkurvor år efter år. Något som skett i bland annat Södertälje hamn och i Hagalund i Solna.

Risk för urspårning

Solkurvor uppstår när metallen i rälsen utvidgas av värmen och spåren inte kan stå emot tryckkrafterna som uppstår, då ökar risken för urspårning. Enligt rapporten beror de flesta solkurvorna på för lite ballast, som håller spåret på plats, eller för mycket räls, och uppstår inte på spår som byggs och underhålls enligt reglerna.

”Med detta som bakgrund är det tydligt att många av våra regelverk inte efterlevs i praktiken”, står det i rapporten.

Ny handlingsplan

För att minska problemen har myndigheten tagit fram en handlingsplan, där det bland annat ingår att man följer upp att reparationen av solkurvor görs enligt reglerna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.