Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Annakarin Johansson Sandman på Internationella engelska skolan svarar på kritiken om för högt satta betyg. Foto: SVT/Pressbild

IES svarar på kritiken om glädjebetyg: Det är inte bra

Uppdaterad
Publicerad

SVT har pratat med flera lärare på Internationella engelska skolan (IES) i Kista och Huddinge. De anklagar IES för att sätta glädjebetyg och att inte lita på lärarnas förmåga att sätta rättvisa betyg. Nu svarar IES på kritiken.

Annakarin Johansson Sandman är Head of Academics på IES. Hon känner inte till uppgifterna men menar att det är allvarligt om det stämmer. 

– Det här är en beskrivning som vi inte känner igen, men om det är så här det har gått till så är det verkligen inte bra. Vi jobbar kontinuerligt med våra skolor för att de ska sätta korrekta betyg.

Sticker ut i Skolverkets statistik

Ett av de mått som Skolverket använder för att avgöra om en skola sätter för höga betyg, är att jämföra slutbetygen med betygen på nationella provet. SVT:s granskning visar att IES Kista i den senaste mätningen från 2019, har gett 74 procent av eleverna i årskurs nio ett högre slutbetyg i matte än vad de fått på nationella provet. 

Annakarin Johansson Sandman känner till uppgifterna och menar att skolan jobbat kontinuerligt för att utjämna skillnaden. 

– Det är oerhört viktigt för oss att betygsättningen sker på ett korrekt sätt och att betyget på nationella provet speglas i slutbetygen.

”Det känns inte bra”

Vad säger du till de lärare som är besvikna på IES agerande? 

– Jag tycker det är tråkigt att de känner sig besvikna. Det känns verkligen inte bra. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.