Från den 1 januari i år så lyftes trängselskatten vid privat körning med förmånsbil ut ur förmånsvärdet. Det innebar att skatten skulle redovisas separat. Något som kan kosta den som har tjänstebil tusentals kronor per år.
Tanken är att tjänstebilsförare själva ska föra logg över sina resor.
Möttes av kritik
Det nya systemet berör 130 000 bilister – och ändringen har mötts av kritik. Kritiker har pekat på det krångel som skulle uppstå i samband med de nya reglerna.
Skatteverket ändrar nu regelverket
Skatteverket ändrade modellen – och redan från den första januari så är det en schablonmodell. I stället för detaljredovisningen av varje resa med klockslag – så räcker det nu med att tjänstebilisten redovisar det sammanlagda antalet tjänsteresor till arbetsgivaren. Arbetsgivaren betalar sedan in skatten. Den anställde betalar sedan till sin arbetsgivare för det antal resor som legat utanför tjänsten – se räkneexempel i faktarutan.
Beräkna förmånen av trängselskatt
Exempel 1 – Singelavisering
Trängselskatt har för en dag påförts för fem passager med totalt 100 kronor. Två av passagerna kan med körjournalen och den anställdes noteringar som underlag visas vara tjänstekörningar och resterande tre är därmed privata. Förmånsvärdet för dagen kan då beräknas till 3/5 x 100 = 60 kronor.
Exempel 2 – Samlingsavisering
Trängselskatt har för en månad påförts för 80 passager med totalt 1 200 kronor. Den anställde har gjort arbetsresor 15 dagar som medfört 30 passager och resterande passager avser tjänsteresor. Förmånsvärdet för månaden kan beräknas till 30/80 x 1 200 = 450 kronor.