Foto: Claudio Bresciani / TT

Signalsystem kostade en halv miljard – nu hävs avtalet

Uppdaterad
Publicerad

Ansaldo skulle utforma det nya signalsystemet till tunnelbanans röda linje. Men på sju år har företaget inte lyckats leverera någonting.

– Vi meddelade Ansaldo idag via brev att vi häver avtalet med omedelbar verkan, säger Suss Forssman Thullberg, kommunikationsdirektör på trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting.

Det har varit många turer kring signalsystemet på tunnelbanans röda linje. Italienska Ansaldo skulle ha stått för ett nytt signalsystem som bland annat skulle minska trängseln på tunnelbanans röda linje. Avtalet mellan Stockholms läns landsting och Ansaldo tecknades 2010 och skulle vara på plats 2014. Men nu hävs alltså avtalet.

– Vi tror inte på deras förmåga att leverera det som vi har beställt och betalat för, säger Suss Forssman Thullberg, kommunikationsdirektör på trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting.

Fick en chans till

Enligt Suss Forssman Thullberg har vägen till beslutet om att häva avtalet varit lång.

– Åren 2013-2014 kom vi till ett vägval om vi skulle kliva av eller fortsätta. Då bestämde vi oss för att ge dem ytterligare en chans, trots kraftiga förseningar. I samband med det så betalades ett förskott ut för att Ansaldo skulle kunna bygga. Om de inte kunde leverera ett signalsystem eller presentera en lösning senast den sista september, så skulle vi få tillbaka förskottet.

Ansaldo tvingas betala tillbaka

Landstinget har fått tillbaka 417 miljoner kronor ifrån Ansaldo, och väntar på att få tillbaka ytterligare 230 miljoner.

– Vi ska även begära ersättning för den skada vi lidit, säger Suss Forssman Thullberg.

Hur mycket rör det sig om?

– Vi kan inte precisera hur mycket pengar det handlar om.

Innebär det här att skattebetalarna får tillbaka sina pengar?

– Ja, skattebetalarna ska inte behöva betala för något som inte finns.

Hur har Ansaldo reagerat på att ni väljer att bryta avtalet?

– De hade uttryckt förhoppningar om att fortsätta, men vi har meddelat att det inte är aktuellt.

Kör vidare på gamla signalsystemet

Nu ska SL få i uppdrag att att göra en ny utredning om ett nytt signalsystem, men då för hela tunnelbanan. Under tiden fortsätter tågen att gå på det gamla signalsystemet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.