Blå linjen är svalare än röda linjen, förklarar SL i ett pressmeddelande, eftersom den går längre sträckor under jord än röda linjen. Åker man med de nya vagnarna på röda linjen ska det finnas luftkonditionering.
Men trots luftkonditionering kan det bli varmt, framför allt på bussar och pendeltåg som går ovan jord.
– Vårt råd är att ha en vattenflaska med som kan ge extra svalka under heta sommardagar, säger Erik Norling, trafikdirektör på SL, i ett pressmeddelande.
Solen värmer plåten
Det handlar om att solen värmer de stora plåtytorna och skiner in genom fönster. Luften värms då upp och mer varm luft strömmar in varje gång dörrarna öppnas. Det innebär att luftkonditioneringen inte hinner med.
– Vi jobbar hårt för att hålla temperaturerna nere på alla våra fordon. Men SL-bussarna som är anpassade för det nordiska klimatet ska klara både sträng vinterkyla och het sommarluft, de kan ibland få svårt att mäkta med temperaturer runt 30 grader under längre perioder, säger Erik Norling.