I december underkände mark och- miljödomstolen detaljplanen för en ny bussterminal i Katarinaberget. I domen påpekades flera fel i handläggningen, däribland brister i detaljplanen.
Stockholms stad överklagade domen, men nu säger mark- och miljööverdomstålen nej till prövning, vilket innebär att staden måste ta om detaljplanen från början.
– Vi är förvånade över att domstolen inte beviljade prövningstillstånd. Vi tyckte att vi hade goda argument, säger exploateringsdirektör Krister Schultz.
Utan bussterminalen i Katarinaberget saknas en permanent lösning. En provisorisk lösning finns vid Katarinahissen och kommer att ligga kvar tills vidare.
Nu måste en ny detaljplan för bussgaraget tas fram, om politikerna i stadshuset fortfararande vill ha ett bussgarage i Katarinaberget.
”En ny detaljplan för bussterminalen för Nacka- och Värmdöbussarna uppskattas ta 3-4 år inklusive tiden för eventuella överklaganden” skriver Stockholms stad på webbsidan om Slussen.
Enligt Krister Schultz behöver bakslaget inte innebära att hela Slussenprojektet försenas.
– Bussterminalen var tänkt att vara klar innan hela nya Slussen, men vi måste se över planeringen.
Gruppen som kallar sig Slussen Plan B är motståndarna till Nya Slussen. De är idag nöjda över att mark- och miljööverdomstolen sagt nej till en prövning av bussgaraget i Katarinaberget.
– Det har hela tiden varit en fråga om när, och inte om, Nya Slussens kritiker skulle få rätt. Bussterminalen i berget har hela tiden varit ett ofinansierat, för bussresenärerna tidsslukande och livsfarligt, hugskott. Ett hugskott som kostat skattebetalarna hundratals miljoner kronor och år av fördröjningar av den nödvändiga ombyggnaden av Slussen, säger arkitekten Tor Edsjö från Slussen Plan B.