– Via appar ska man bli hämtad vid dörren, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M). Foto: SVT

Snart förarlösa bussar även i Barkarby

Uppdaterad
Publicerad

Kista var först ut i landet med att prova självkörande bussar och efter att ha testats i sex månader kommer förarlösa bussar trafikera även Barkarbystaden till hösten.

De förarlösa elbussar som har testkörts i Kista kommer att börja gå i reguljär linjetrafik i den växande Barkarbystaden i höst.

Bussarna ingår i en större kollektivtrafiksatsning för just Barkarbystaden som idag presenterades av SL , Järfälla kommun och bussoperatören Nobina. Landstinget kallar det för ”världens mest moderna stadstrafikprojekt”.

– Tillsammans skapar vi nu Europas modernaste stadstrafik med självkörande bussar och en elbuss som är den första i sitt slag i Sverige, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

Ingen chaufför skymmer sikten på de nya bussarna i Kista. Foto: SVT

Kilometerlång sträcka har testats i Kista

Det var i slutet av januari  som man i Kista började testköra de självkörande bussarna för första gången. Reguljär busstrafik hade aldrig tidigare trafikerats av självkörande fordon.

Men premiärturen gick inte helt utan missöden. Trots att vägbanan plogats noga så kunde inte bussen ta sig vidare på grund av en isfläck efter att den stannat vid en busshållplats.

De självkörande bussarna rymmer tolv passagerare och har trafikerat en 1,5 kilometer lång slinga mellan Kista Galleria och Victoria Tower.

Målbilden är enligt trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M), att resenärerna till år 2025 ska hämtas utanför hemmet av självkörande bussar som kör dem från dörr till dörr.  

– Via appar och andra beställningar ska man bli hämtad vid dörren och bli körd på ett bättre sätt till kollektivtrafikens olika knutpunkter, säger han.

Bara elbussar i Barkarbystaden

I kollektivsatsningen ingår också andra typer av elbussar, så kallade BRT- bussar som körs av chafförer. Visionen är att all busstrafik ska vara elektrifierad i Järfalla och december 2019 kommer de första elbussarna att sättas i trafik. Enligt landstinget kommer restiden mellan Barakarby och Akalla att halveras, från 13 minuter till drygt sex minuter.

Kostnad 200 miljoner kronor

Hela projektet kommer att kosta 200 miljoner kronor, pengar som trafiklandstingsrådet ser som en investering.

 – Det är en gemensam kraftansträngning som i många stycken är satsningar, som betalar sig i en mer effektiv kollektivtrafik i en attraktiv stadsdel som nu byggs, säger Kristoffer Tamsons (M).

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.