Stadsgårdshissen rustas upp

Publicerad

Stadsgårdshissen, det gula lilla trähuset som balanserar på en hög järnställning där Katarinavägen möter Renstiernas gata, håller på att totalrenoveras.

Ett byggbolag arbetar för fullt med att renovera och måla.
Nästa år ska hissen se ut som den gjorde vid invigningen 1907.

Skulle rivits
I början av 80-talet planerade Stockholms stad att riva den övergivna och förfallna hissen som fram till 1971 transporterat hamnarbetare upp till Södermalm.

Men så blev det inte – i stället flyttade visdiktaren och konstnären Carl Anton in 1983, sedan hissen stått övergiven en tid, och när det kommunala bolaget Stadsholmen tog över förvaltningen förra året bestämde man att hissen skulle restaureras.

Var i dåligt skick
Hittills har bygget kostat två och en halv miljoner kronor och mer kommer det att bli, framförallt på grund av att den stålkonstruktion som utgör själva hisschaktet var i så dåligt skick.

Förutom arbetet med stålkonstruktionen ska även ett nytt plåttak läggas och fasaderna målas – men i grönt den här gången och inte gult, som Carl-Anton själv hade målat.

Stadsgårdshissen

Visa

Stadsgårdshissen (ibland också kallad Sofiahissen) är en numera nedlagd personhiss på östra Södermalm, för många stockholmare mest känd för att den hyser Carl Antons ateljé.

Hissen går mellan Stadsgården och Katarinavägens övre del.
Det var grosshandlaren E W Djurling, som tog initiativet till bygget, och även bekostade den.

Den invigdes 22 december 1907 och hade året därpå 245.911 trafikanter.

Hissen användes huvudsakligen av hamnarbetare och var i drift mellan kl. 06.30 och 17.00.

År 1967 hade antalet passagerare minskat till 29.000 årligen och i oktober 1971 stängdes den.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer