Fartkameror är vanligt på landsvägarna runtom i landet. Det fasta kameranätet består av över 1.000 trafiksäkerhetskameror längs närmare 300 mil väg.
Däremot är kamerorna ovanliga i städer, bland annat beroende på regler som finns om till exempel ansvaret för kamerorna. I Stockholm finns det kameror enbart på Nockebybron och på Drottningholmsvägen mellan Brommaplan och Nockebybron, skriver Dagens Nyheter.
I framtiden kan dock kamerorna bli fler. Just nu pågår ett arbete inom Sveriges kommuner och landsting med att ta fram ett regelverk för trafikövervakningskameror även på kommunala gator med låga hastigheter.
Fler vägar utreds
På torsdagskvällen beslutade trafiknämnden att utreda sju vägar där det kan bli aktuellt med kameror. Det handlar om gator som ligger i stadsdelarna Hägersten-Liljeholmen, Kungsholmen samt Spånga-Tensta.
– Det här är vägar där vi haft tankar på farthinder av olika slag. Men vägbulor är negativa för utryckningsfordon och bussar så om vi kan få samma effekt med fartkameror är det bra, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén till Dagens Nyheter.
Helldén säger också att man räknar med att sätta upp fler kameror på vägar med 30 och 40 som hastighetsgräns så snart reglerna tillåter fartkameror.
Enligt polisen visar mätningar att dödsolyckor och antalet svårt skadade minskade med 20-30 procent på vägar med trafiksäkerhetskameror. Man räknar med att cirka 15-20 liv per år sparas tack vare fartkamerorna.