Foto: TT

Stockholmsbolag mest framgångsrika på Iphone

Uppdaterad
Publicerad

Minecraft Pocket Edition och Candy Crush Saga toppar Apples listor för appar till Iphone och Ipad globalt under 2013, skriver di.se.

Minecraft Pocket Edition, som ges ut av Stockholmsbaserade Mojang, toppar listan för de mest nedladdade betalapparna, medan Candy Crush Saga, från svenskgrundade King, toppar listan över de mest inkomstbringande apparna. Candy Crush Saga var även den mest nedladdade gratisappen.

Candy Crush Saga är gratis att ladda ner men användarna betalar för extrafunktioner i spelet. King vill inte säga hur mycket pengar man har dragit in på Candy Crush Saga, enligt di.se.

Dataspel

– Vi är glatt överraskade, säger Sebastian Knutsson, en av Kings grundare.

Varför har Candy Crush Saga blivit så framgångsrikt?

– Det är ett visst mått av x-faktor som är svårt att sätta fingret på. Jag tror att det handlar om att vi har gjort ett fantastiskt bra spel som är rätt i tiden. Alla gillar att spela det, gamla som unga, män som kvinnor, alla kan fastna i det. Själv spelar jag också mycket, jag sitter fast på 425 sedan några dagar tillbaka.

Candy Crush Saga har över 280 miljoner spelare varje månad, varav vissa betalar – men långt ifrån alla. Av dem som tagit sig till slutet av spelet har cirka 60 procent betalat, enligt Knutsson.

– Den svåra utmaningen är att bygga spel som folk vill stanna i länge.

Godis

King går inte ut med några siffror, men enligt honom har bolaget, som har sin bas på Malta, huvudkontoret i London och produktutveckling i bland annat Sverige, varit lönsamt varje år sedan 2005. Av Kings cirka 650 anställda sitter 250 i Sverige och fyra av grundarna är svenskar.

– Candy Crush är ganska mycket made in Sweden, säger han.

King ryktas vara på väg att börsnoteras, men det vill han inte kommentera. Förutom utvecklingen av nya spel satsar King nu även på kringprodukter, bland annat i form av Candy Crush-godis i USA.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Dataspel

Mer i ämnet