Fatima Åsard är initiativtagare och projektledare för programmet. Foto: Michelle Derblom Jobe/SVT

Fryshusets mentorprogram ska bredda näringslivets syn på kompetens

Uppdaterad
Publicerad

För att bredda näringslivets syn på vad kompetens är har Fryshuset infört ett mentorsprogram. Där får toppchefer individuell coachning av människor med streetsmart kompetens under ett helt år.

– Streetsmart kompetens är en kompetens som bottnar i strategier för överlevnad. Man har erövrat sin kunskap genom handling och nått framgång, säger initiativtagaren Fatima Åsard.

Fryshuset har ett mentorsprogram där näringslivstoppar och högt uppsatta chefer får individuell coachning av en streetsmart person.

– För att vi ska tycka att en person är streetsmart behöver den personen ha en enorm drivkraft och vilja. Personen behöver även vara väldigt duktig på att nätverka och den behöver vara en social kameleont, säger Fryshusets Fatima Åsard, som är initiativtagare och projektledare för programmet.

Idén till programmet växte fram när Fatima Åsard, tillsammans med kollegan Ahmed Abdirahim, kom i kontakt med många unga människor som inte var attraktiva på arbetsmarknaden eftersom de saknade akademisk utbildning. Människor med enorm drivkraft, vilja och erfarenhet men som ofta valdes bort i rekryteringsprocessen.

Omvänt mentorsskap

Syftet med programmet är att bredda synen på vad kompetens är. Genom att låta vd:ar och ledare från både näringsliv och fack få lära känna människor som tagit andra vägar än den akademiska till framgång ska cheferna lära sig att se kompetens på nya sätt. 

– När man har jobbat väldigt länge i en viss position, en viss organisation eller en viss form så blir man ofta hemmablind, man möter inte den här verkligheten många gånger. I ett sånt här omvänt mentorsskap sker utveckling på flera nivåer.

För att få coachning krävs att man har något slags mandat att bestämma i en verksamhet, exempelvis som vd eller ordförande.

– Det krävs en ledare för att skapa förändring i den egna organisation, det krävs en ledare för att ta ansvar och det krävs en ledare för att implementera något nytt. Det viktigt att ledaren förstår och äger känslan av det streetsmarta för först då sker en förändring, säger Fatima Åsard. 

Under två omgångar av programmet har man haft ungefär 20 deltagande par och i september nästa år startar en ny omgång.

Om Fryshuset UP & Coming Executive Program

Mentorsprogrammet är en del inom Fryshusets verksamhet UP & Coming, som är en rekryteringstjänst inom Fryshuset i syfte att förmedla streetsmarta ledare och talanger till svenskt näringsliv.

Mentorsprogrammet är en vidareutveckling av den verksamheten där höga chefer från företag och organisationer under ett år ska coachas av streetsmarta ledare.

Projektet sker i samarbete mellan MultiMind Bemanning, Fryshuset, samt Beachfront Communications.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.