Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Efter första september får man enbart leda elsparkcykeln på trottoaren Foto: Lisa Liljefors/SVT

Nya regler för elsparkcyklar införs: ”Förbud att parkera på trottoaren”

Uppdaterad
Publicerad

Den 1 september blir det körförbud på gångbanor och även förbjudet att parkera på gång och cykelvägar. Förbudet ger polis och kommun större möjligheter att flytta felparkerade elsparkcyklar – och utfärda böter till bolagen som äger dem.

Förändringen innebär att man bara kommer att få parkera vid hänvisade platser, inte längs husfasaden eller trottoarkanter. Dessa hänvisade platser är cykelställ, elsparkcykelställ och de nya uppmålade parkeringsrutorna för el-sparkcyklar.

Böter upp till 500 kronor

Står elsparkcykeln felparkerad kommer kommunen att utfärda böter till det bolag som äger den. Beroende på hur långt kommunen måste flytta elsparkcykeln blir vitet mellan 250 kronor och 500 kronor. Det är sedan upp till bolaget att bestämma hur och om kunden påverkas för felparkeringar.

Hör i videon ovan de nya reglerna för elsparkcyklar

Så gör bolagen efter regeländringen

Voi: Efter avslutad resa tar samtliga användare ett parkeringsfoto som utvärderas av oss antingen via AI eller manuellt, där otillåten parkering kommer att följas upp med en varning. Men vi förbehåller oss rätten att ta en avgift eller stänga av användare som bryter mot våra regler.

Bolt: Vi betalar dessa p-böter från staden själva utan att lägga någon extra kostnad på våra användare.

Lime: Vi som operatör står för en eventuell kostnad från kommunen. I händelse av att en användare felparkerar våra fordon så arbetar vi med varningar, avgifter och slutligen även med att stänga av användare från vår plattform som återkommande bryter mot reglerna.

Tier: Om vi får böter så kommer vi i dagsläget inte skicka vidare den till kunden, men igen, det här blir en inlärningsperiod för oss och våra användare så i framtiden kanske vi måste omvärdera.

Dott: Om ett fordon skulle vara felparkerat kontaktar vi användaren för att informera om hur de kan förbättra sin parkering. Om en användares parkering inte förbättras och vi upprepade gånger får klagomål avkräver vi en parkeringsavgift.

Uppgifterna kommer från enkätsvar från bolagen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.