Starten av Förbifart Stockholm verkar nu bli fyra år försenad. Foto: Mikael Ullén

Tunnlar måste tätas mer – Förbifart Stockholm kan bli fyra år försenat

Uppdaterad
Publicerad

Byggandet av Förbifart Stockholm blir 5-9 miljarder kronor dyrare och starten försenas fyra år till 2034, enligt Trafikverket. Mark- och miljödomstolen bedömer nämligen att tunnlarna måste tätas mer.

Under bygget av förbifartens tunnlar i nordvästra Stockholm har Trafikverket uppmätt ett större inläckage än beräknat. Därför har myndigheten ansökt om en ändring av tillståndet om bortledningen av grundvattnet. Men det säger Mark- och miljödomstolen nej till. Domstolen menar att tunnlarna måste tätas mer och anser att Trafikverket borde ha stoppat bygget tillfälligt för att genomföra detta.

– Domstolen ifrågasätter Trafikverkets agerande när inläckaget ökade väsentligt i slutet av 2017. Trafikverket uteslöt redan då lining trots att det framgår av tillståndet från 2014 att detta kan behövas. Stora kostnader hade kunnat undvikas om man hade förberett för lining, som är en etablerad teknik vid tunnelbyggnation i områden med höga värden, säger Anders Lillienau, rådman i Nacka tingsrätt, i ett pressmeddelande.

Se turerna kring Förbifart Stockholm i videon från 2020

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Förbifart Stockholm

Mer i ämnet