”Tänker du på rumpor dagarna i ända?” och ”Ser du tuttar vart du än tittar?”.
Det var några av Akademiklinikens reklambudskap som mötte stockholmare i tunnelbanan i februari. Kampanjen kritiserades på sociala medier, bland annat av bloggaren Flora Wiström. Det ledde i sin tur till massanmälningar, 131 stycken.
– Det är ovanligt många som har reagerat, säger Peter Knutsson, reklamombudsman.
Och nu har reklamombudsmannen valt att fälla den kritiserade reklamen.
Men varför fälldes tuttreklamen? Hör reklamombudsmannen Peter Knutsson berätta i videon.
Akademiklinikerna svarade tidigare på kritiken så här:
”Vi på Akademikliniken vill inte vara med och skapa några ideal eller cementera en viss ”look”. Även budskapet är noga genomtänkt. Vi ville minimera risken att någon uppfattar vår kommunikation som att det är fel på deras kropp. I den lekfulla texten i annonserna så är det tydligt att vi pratar till dom som redan idag överväger en förändring.”