Med den nya hamnen kan man säga att Stockholm har blivit 85.000 kvadratmeter större, för så mycket har man byggt ut i havet. Piren byggs ut med ett 65.000 kvadratmeter stort påldäck och en utfylld yta på 20.000 kvadratmeter.
Det handlar om en avvägning mellan mark för nya bostadsområden och att hålla den viktiga färjetrafiken igång, för det handlar om stora pengar. Varje år spenderar färjeturisterna mer än fem miljarder i Stockholmsregionen och det sysselsätter över 4.000 personer bara i Stockholm. Samtidigt vill staden åt den attraktiva marken vid vattnet.
Att hamnens verksamhet nu flyttar ut på pirerna är en förutsättning för att man ska kunna genomföra planerna för Norra Djurgårdsstaden, ett stadsutvecklingsprojekt som sträcker sig från Husarviken till Loudden. Där planeras för 12.000 bostäder och 35.000 nya arbetsplatser.
– Det här är en viktig investering för Stockholm och hela regionen och ett viktigt tillskott för bostadsmarknaden i Stockholm, säger finansborgarrådet Karin Wanngård (S), som var på plats på invigningen.
Hav blir land
Ombyggnationen av Värtahamnen kostar nästan 3 miljarder kronor, med den vill man skapa utrymme för bostäder, kontor och handel. Där det var vatten förut kommer det att bli land när den inre delen av hamnbassängen fylls igen och blir ny mark. Det arbetet kommer att pågå till december 2016.
Ovanpå den helt nya passagerarterminalen i fyra våningar kan man promenera på gröna takterrasser med utsikt över hamninloppet.
Hela bygget ska vara klart runt årsskiftet. Norra Djurgårdsstaden beräknas vara klar runt år 2030.
Värtahamnen
Den nya Värtahamnen kommer att ha fem kajlägen, ett mer än tidigare och totalt 1.200 meter kaj. Totala hamnytan blir 131.000 kvadratmeter, lika stor som den var innan ombyggnaden.
Kostnaden för utbyggnaden av hamnen inklusive förbättringar i infrastrukturen är 2,8 miljarder kronor.
Den nya passagerarterminalen blir 16.000 kvadratmeter stor och fyra våningar hög.