Nattens strömavbrott som pågick mellan 00.00-04.55 orsakade ett driftstopp på fjärrvärmesystemet i Örbyhus. Vilket fått till följd att alla fjärrvärmekunder drabbas.
– På grund av strömavbrottet kunde vi inte elda i vår panna, förklarar Claes Sjögren som är verksamhetschef på Tierps fjärrvärme AB.
Ljummet vatten
När strömmen slogs på igen fick de starta om på nytt, men tills dess att de kommit upp i normal kapacitet kommer vattnet i kranarna inte vara lika varmt som det brukar.
– Det är ett hundratal kunder som berörs.
Hade kunnat undvikas
Det här störmmavbrottet var planerat, kan ni inte kompensera för det?
– Jo, men vi hade inte fått någon information från Vattenfall.
Men om ni hade fått det hade era kunder inte behövt klara sig utan varmvatten i dag?
– Precis.
”Något måste gått fel”
Roger Lindmark är kommunikationsansvarig på Vattenfalls avdelning för eldistribution och han förklarar att de skickat ut information till samtliga berörda kunder inför avbrottet.
– Varför fjärrvärmeverket inte fått informationen kan jag inte svara på, något måste ha blivit fel och det är oerhört beklagligt. Vi vet att fjärrvärmeverken vill informeras och det är trist när det blir så här.
Sent under fredagseftermiddagen beräknas störningen vara helt åtgärdad.